Monday 26 May 2014

Einstein by si mal upratať


Eileen ma pozvala na večeru do jej college. Nevedela som sa dočkať, a to nielen kvôli nekonečnej prednáške z finančnej makroekonómie; Eileen totiž chodí na Christ Church. To je ten college, čo má vlastnú katedrálu (nie, nechcela som povedať kaplnku), nezabudnuteľnú vežu od architekta St. Paul´s Cathedral v Londýne, najväčšie nádvorie zo všetkých oxfordských a cambridgských collegov, a sieň, kde sa natáčal Harry Potter. Majestátne kamenné schody do tejto siene si zahrali hlavné schodisko v Rokforte a sú jednoznačne čarovné.



Večera bola dobrá, aj keď trochu nepasovala k tej nádhernej sieni, v ktorej sme sedeli. Neboli sme na žiadnej formálnej hostine, iba na obyčajnej večeri, ktorou tu denne kŕmia študentov. Pre Angličanov to bolo presne to, čo by očakávali v škole; v porovnaní s mojou internátnou skúsenosťou to všetko boli delikatesy, vrátane tej varenej mrkvy, čo sme mali ako prílohu. 

Po jedle ma Eileen trochu povodila po tých častiach college, kam púšťajú iba domácich, a bolo ich veľa: Christ Church je obrovský a zdá sa mi, že je to asi jediné z veľkých, starobylých a bohatých collegov, ktoré nemá uprostred jedného z nádvorí zo šestnásteho storočia hrdo pristavené ufo z 1970.  

Na záver sme zašli do klubovne pre magisterských študentov. Kedysi tu býval Albert Einstein, keď na Christ Church prišiel ako študent v roku 1931; na stene visela zarámovaná báseň v nemčine, ktorú z vďaky napísal profesorovi, ktorý ho tu ubytoval. Nič som nerozumela, no drobný podpis nepotreboval preklad. Dnu prúdilo svetlo zapadajúceho slnka, vo vzduchu víril prach, a ja som si po takmer štyroch rokoch strávených v Oxbridge po prvýkrát naozaj uvedomila, aké je to tu zanedbané.  

Tá miestnosť bola výnimočná, a to nielen Einsteinom: mala tvar šesťuholníka, vysoké okná a ešte vyšší strop, z ktorého visel nepochybne pravý luster. Z jednej zo stien vystupoval krb a v miestnosti stálo niekoľko veľkých pohodlných kožených kresiel. No tá koža sa miestami trhala, na zemi boli desaťročné fľaky, okná by sa zišli natrieť, a v kozube stála plastová škatuľa s DVDčkami. Celkovo tá krásna miestnosť vzbudzovala v prvom rade pocit, že tu niekto od smrti Henricha VIII. (jedného zo zakladateľov college) neupratal, a že college asi neopravuje nábytok pod sto rokov.  

A nebola to len táto klubovňa. Cestou domov mi kontrast medzi nádhernými gotickými a klasickými fasádami budov a ich vnútrajškom neskutočne bil do očí. Staré krivé skrinky, okolo ktorých sme prešli cestou z klubovne, vyšedivený koberec, olupujúce sa zábradlie na schodoch, rozheganý nábytok v študentskej kuchynke, zvlnené linoleum, pás modrej olejovej maľovky na chodbe, ktorá mi tak silno pripomenula zababrané ruky detí v škôlke v Uhrovci, až to zabolelo. Rozhodne nehovorím len o Chrirst Churche: v tomto sú všetky staršie college úplne rovnaké. Nech budova vyzerá z vonku akokoľvek krásne, nech sa trávnik na nádvorí zelená, koľko chce, vnútri je to nakoniec predsa len iba študentský internát*.

Vrátim sa do svojej štandardnej, na anglické pomery priestrannej izby v jednom z nových internátov, kde minulý rok maľovali a kuchyňa vyzerá ako nová a jediné, čo mi z toho všetkého vychádza, je, že to college  robia preto, aby nám tu v týchto nových budovách nebolo ľúto.



*aby som bola objektívna, tak treba povedať, že všetky oxfordské internáty sú pravdepodobne o 500% lepšie, než hocičo z toho, čo som videla na Slovensku. Všetky izby sú iba pre jedného študenta, veľa z tých novších ma vlastnú kúpeľňu, a sú vo veľmi dobrom stave. „Zanedbanosť“, o ktorej sa tu tak rozčuľujem, si človek všimne len preto, že zvyšok budovy, vrátane častí pre profesorov, je taký krásny. A preto, že od Oxfordu asi očakávam čosi viac.