Sunday 4 May 2014

Naposledy po prvýkrát

Začal sa posledný trimester tohto akademického roka, celkom vhodne nazvaný Trinity (ten prvý bol Michaelmas, druhý Hilary). Na makroekonómii preberáme finančnú ekonómiu, čo je to, čo si asi väčšina predstavuje jednoducho ako ekonómiu: dlhopisy, úrokové sadzby a modely kapitálových výnosov a cien na burze. Vcelku praktické, ale problémom je, že vo finančnej ekonómií sme viac ako hocikde inde nútení vybrať si medzi modelmi, ktoré dokážu zachytiť realitu, a tými, ktoré dávajú zmysel. Ani samotný prednášajúci sa nepokúša skryť skepsu nad tým, koľko málo toho vieme.  

Na mikroekonómii rozoberáme niečo, čo sa (podľa google – po slovensky v ekonómii neviem takmer nič) volá ekonómia blahobytu: teória toho, ako zmysluplne dospieť k celospoločenským rozhodnutiam a ako zistiť, čo je pre spoločnosť najlepšie z ekonomického hľadiska. Neskutočne zložitá téma, v istom smere podobne ubíjajúca ako finančná makroekonómia. Ako môžeme povedať, čo je pre spoločnosť najlepšie, keď nedokážeme porovnať šťastie dvoch ľudí?

Prvou látkou v Ekonómii blahobytu bol Arrowov Všeobecný teorém nemožnosti, ktorý dokazuje, že to, čo by väčšina z nás pokladala za spravodlivé a demokratické voľby, je prakticky nesplniteľné. Tento princíp sme si hneď demonštrovali počas nasledujúcej prednášky makroekonómie, kde sa niektorí spolužiaci snažili presadiť, aby sme mali na cviká všetci len jedného učiteľa. Teraz sme totiž rozdelení do piatich skupín a každú učí niekto iný; a keďže oxfordskí PhD. študenti napriek všetkému nie sú roboti, každý učiteľ je trochu iný a prirodzene má svoje slabiny. No a niektoré skupiny sú vedené samotnými prednášajúcimi, čo sa ostatným nepáči... Nechápem však celkom, prečo sa ozvali až teraz, keď v tomto systéme fungujeme už od začiatku roka... Asi to bude skúškami. Takže teraz mi v emailovej schránke sedí anketa a vzhľadom na svoje najnovšie mikroekonomické vzdelanie to ani len nemôžem s čistým svedomím vyplniť, lebo Arrow.


Sama zo sebou som sa stavila, koľko odsekov mi potrvá, kým začnem hovoriť o skúškach. V tieto dni pred nimi niet úniku, a bohužiaľ sa to tak skoro nezmení. Čokoľvek robím, kdekoľvek som, malá húževnatá časť mojej mysle neustále prehodnocuje, aký dopad to bude mať na moju predskúškovú prípravu. Koľko úloh som mohla vypracovať, kým napíšem tento blog? (ani jednu, neskutočne mi to trvá) Prednášky sa skončia o tri týždne, potom nám dajú tri týždne pokoj, a potom... Vidíte, už na to musíte myslieť aj vy.