Monday 30 June 2014

Plesám

Vyšla som z Examination Schools do slnečnej Merton Street a moja myseľ bola prázdna. Skúšky, ktoré boli jedinou náplňou môjho života za posledné dva mesiace, sa skončili. Čo teraz? Čo robia ľudia, ktorí sa nemusia učiť? Podvedome som tušila, že sú to dosť blbé otázky, ale zo začiatku som vážne nevedela, kam z konopí. Našťastie to Oxford vyriešil za mňa.

Hneď v to popoludnie ma Sara pozvala na garden party v Magdalen college. Vlastne to ani nebola párty, len posedávanie na dokonale upravenom trávniku, vyjedanie jahôd so smotanou (so smotanou, nie šľahačkou. Je to čudné a nechápem, prečo to tak Angličania robia, ale chutí mi to.) a popíjanie jedného Pimms za druhým. Pimms je zmes ginu, korenia a byliniek, limonády, kúskov letného ovocia, a uhorky. Podávajú to na všetkých letných podujatiach a je to veľmi dobré – Pimms chutí tak, ako som si predstavovala, že chutí všetok alkohol, keď som bola malá. Jedlo a nápoje sa podávali zo stolov s bielymi obrusmi; luxus, ktorý hravo prehlušil tie plastové riady z ktorých sme jedli. Bolo to príjemné, nevyžadovala sa žiadna aktivita. Zo začiatku mi robili problém nerozprávať o ekonómii, ale neskôr som znormálnela.

A potom sa začala plesová sezóna. Nech som robila čokoľvek – snažila sa zbaliť všetky svoje veci, radostne pobehovala od kníhkupectva ku kníhkupectvu (už môžem čítať romány!) alebo sa prechádzala po bezstarostnom letnom Oxforde – vždy som narazila na minimálne jeden pár v smokingu a dlhých plesových šatách. Večery boli najčarovnejšie: okolo siedmej sa začínali rady na vstup na ples a smokingom sa nedalo ujsť. Už len prísť na to, ako na ulici zízať na krásne dámske róby bez toho, aby som si pripadala ako úchyl.

V piatok bol ples Trinity college, čiže Oxford mal aj ohňostroj; v sobotu bol na rade Exeter college, ktorý sa nezmestil do svojich malých stredovekých nádvorí, a tak zatarasil priľahlú uličku a pri knižnici si postavili niekoľko kolotočov. Noc sa otriasala zvukmi basy zo živých vystúpení a všade bolo akosi svetlejšie. Podobné plesy sa v Oxforde odohrávali celý týždeň; koniec koncov, univerzita má tridsať osem collegov a aspoň polovica poriada nejakú formu zábavy.

Jediný problém so všetkou touto slávou je, že je riadne drahá. Lístok na Trinity ples – ten s tým ohňostrojom – stál dvesto libier na osobu. Preto britský bulvár každý rok s radosťou odfotí pár opitých chalanov v smokingoch a ich partnerky s ihličkami v ruke, ako sa o šiestej ráno potácajú na intrák, a uverejní článok o tom, ako si budúci lídri národa kúpia nekresťansky drahý lístok na ples a potom sa tam dekadentne opijú.

Ples môjho college bol menší, vo všetkých rozmeroch. Nemali sme žiaden ohňostroj ani kolotoče, ale na prednom nádvorí stáli dve miniatúrne pyramídy (téma plesu: Plavba po Níle) a zadné nádvorie bolo zaplavené drobnými sviečkami a farebnými svetlami. Vo vzduchu voňala rozkvitnutá levanduľa. Samotný college je malý, a tak sme sa pohybovali medzi jedálenskou sálou (tam sa tancovalo – brušné tance, jazz a silent disco) a spoločenskou miestnosťou, kde stál stôl na ruletu a množstvo mäkkých pohoviek, v ktorých sa skvele popíjali koktejly. Nemali sme niekoľko stánkov s jedlom, ako na iných plesoch; pomedzi hosťami sa prepletali čašníci s veľkými tácňami s mäsom a grilovanou zeleninou, a namiesto tradičnej čokoládovej fontány  sa okolo jedenástej objavil popcorn a sladkosti. Adam sa (celkom právom) vyhrážal, že pôjde do Tesca, lebo je ešte stále hladný, kým ja som tajne dúfala, že ho niekto začuje a prinesie nám druhú večeru.


No napriek tomu ples splnil svoj účel. Tancovala som, konečne som sa rozprávala so spolužiakmi, ktorých som nevidela od začiatku trimestra, a čudovala som sa nad múmiou a Herculom Poirotom, ktorí sa voľne pohybovali po college. Vo vzduchu plávala bezstarostná ľahkovážnosť a zdalo sa mi nemožné, že ešte donedávna som celé dni trávila v spoločnosti Mikroekonomickej teórie. Bola som unavená, no nechcela sa mi odísť: budem sa musieť dobaliť, vrátiť do knižnice posledné učebnice a potom – potom odídem. 


Photo: St Cross College Ball - Tom Newport