Monday 23 February 2015

Oxfordské lesy a háje


Aj keď sa centrum Oxfordu tvrdohlavo tvári ako dedinka z 15. storočia, pravda je taká, že (aspoň na slovenské) pomery je to veľkomesto. Žije tu viac ako 150 000 ľudí a prebicyklovať sa z jedného konca na druhý trvá dobrú polhodinu. V centre sa možno od 18. storočia nič nezmenilo, no aj tu majú veľké nákupné centrá, škaredé priemyselné budovy a nekonečné rady áut, ktoré mieria na jednu z dvoch rýchlostných ciest do Londýna.


Keď som chcela vypadnúť z Cambridge, nepotrebovala som viac ako desať minút a mohla som stáť na poľnom chodníku pri poli plnom zajacov. V Oxforde je to inak: aj keď mi hneď za bytovkou tečie Temža, k prírode som sa akosi nevedela dostať. Ako veľa iných miest, aj Oxford sa rozrastá do okolitých dedín, ktoré to viac či menej akceptujú, a tak sa vám ľahko môže zdať, že Oxford jednoducho nemá konca. To, čo vyzerá ako obyčajná lúka, je v skutočnosti rušným miestom na venčenie panských psov akademikov; z úzkeho chodníka popri jednom z kanálov sa vykľula príjazdová cestička pre majiteľov hausbótov; a každý divokejší kus zelene za sebou skrýva ďalšiu tehlovú radovku.

Túto sobotu som však našla horu.


Ide sa k nej popri Temži – pasúce sa kone, člny a hausbóty, asi päťdesiat labradorov a tri tímy osemveslíc – a začína sa za jednou z tých malebných dediniek, ktorá sa ešte nerozhodla, či sa nechá pohltiť Oxfordom. Univerzita les dostala ako dar pred sedemdesiatimi rokmi od miestnej aristokratickej rodiny, a používa ho na výskum miestneho ekosystému. Žiadne autá, bicykle, domy. Na diaľnicu nielen že nedovidieť, ale ani ju nepočuť; konečne len stromy, blato, a ja.