Monday 9 February 2015

O ekonómii


Moja predstava o predstavách neekonómov o tom, ako sa učí ekonómia, vyzerá asi takto.

Základom je trhový mechanizmus, kde sa naučíme, ako stanoviť správne ceny. Potom sa presunieme k teórii firmy, kde zistíme, ako tvoriť zisk, čo je to súvaha, a kedy podať daňové priznanie. Nasledujú finančné trhy, kde nielen pochopíme, ako fungujú swapy na úverové zlyhanie a najnovšie exotické finančné produkty, ale naučia nás, ako predpovedať burzové krachy a optimálne investovať. No a nakoniec, po prečítaní Adama Smitha, Keynesa a najnovšieho čísla American Economic Review, si k obľúbenej excelovskej tabuľke budeme môcť sadnúť s jasnou predstavou riešenia hospodárskej krízy a jednoznačnou odpoveďou na otázku, či má Grécko vystúpiť z Eurozóny.

(Opravte ma, ak sa mýlim.)

V skutočnosti je to takmer presne naopak. Učíme sa síce o daňovom systéme, vládnom rozpočte, toku úverov a monetárnej politike, no od horeuvedého sa moje prednášky líšia v dvoch zásadných bodoch.

Po prvé, všetko je maximálne zabstraktnené. Ak sa niekedy vôbec bavíme o praktických záležitostiach poskytovania hypoték, je to len preto, aby sme mohli odôvodniť konkrétny detail nejakého modelu – a rýchlo bežíme späť k rovniciam a deriváciám a algebre. Ekonomika je neskutočne komplikovaná. Zjednodušenie a zovšeobecnenie je jediný možný prístup, a aj ten musíme aplikovať oveľa radikálnejšie, ako by človek čakal. Ak chceme vysvetliť zádrhele vo finančnom sektore, nielenže sa musíme venovať výlučne finančnému sektoru, ale aj ten bude pravdepodobne pozostávať len z jednej banky, jednej firmy (v roli dlžníka) a jednoduchej distribučnej krivky, ktorá priradí rôznym „stavom“ sveta konkrétnu pravdepodobnosť. Ak nás zaujíma, ako turbulencie v bankovníctve ovplyvňujú ekonomiku, k tomuto jednoduchému modelu pripojíme ešte jednoduchší agregátny sektor, v ktorom žije jedna rodina, živí sa jediným výrobkom, a pravdepodobne nemajú žiadne peniaze.

Tieto extrémne zjednodušenia sú nevyhnutné na to, aby sme onen matematický model dokázali vyriešiť. Navyše, v skutočnej ekonomike sa toho deje priveľa naraz, a tak jedine „vypnutím“ všetkého ostatného dokážeme zistiť, ako vplýva A na B. Samozrejme, že tu trochu preháňam: na magistri preberáme najaktuálnejšie modely, ktoré zahŕňajú viacero rôznych výrobkov, kapitál, nominálne veličiny (peniaze), pracovný trh a asymetrické informácie na finančných trhoch... no detaily z reálnej ekonomiky by ste v nich stále nenašli. Modely sú proste modely, a preto nemám ani poňatia, ako optimálne vyplniť daňové priznanie.

Po druhé, pocit, že niečo naozaj viem, som naposledy zažila na konci prvého ročníka bakalárskeho štúdia – a aj to bolo v rámci štatistiky, ktorú sme zatiaľ len zľahka poškrabkali po povrchu a ja som netušila, čo za monštrum to vlastne je. 90% všetkého, čo ma učitelia na Cambridge a Oxforde kedy naučili, bolo s výstrahou, že to platí, len ak zároveň platí aj desať viac či menej pravdepodobných predpokladov. Žiadneho prednášajúceho som doteraz nepočula tvrdiť, že vie, ako vyriešiť finančnú krízu, vysokú nezamestnanosť či korupciu. To, čo nás učia, sú nesmierne zaujímavé idey a modely, no v prvom rade vedomie, že všetko naše poznanie je nedokonalé. Navyše, ekonomické modely sa takmer bez výnimky zameriavajú na vysvetlenie minulosti, a tak vlastne nie sú priamo stavané na tu a teraz, so všetkými tými hroznými paralelnými komplikáciami.

Bolo by nefér tváriť sa, že mi tých (takmer) päť rokov v rámci ekonómie nič nedalo. Som si takmer stopercentne istá, že plošné, univerzálne riešenia neexistujú. Taktiež viem, že netreba veriť nikomu, kto o ekonómii rozhlasuje, že je niečo no 100%. Obed zadarmo neexistuje. Svet je komplikovaný. Niektoré modely sú lepšie ako iné, no predpovedať budúcnosť nevie nikto.

Istým spôsobom je to frustrujúce: ekonómiu som šla študovať preto, že som chcela vedieť, ako to tu funguje, a namiesto toho mi len pribudli otázky.   


Tento blog mal pôvodne byť o novom module v rámci makroekonómie, na ktorý som začala chodiť minulý týždeň. Učí ma profesor Vines, starší, veselý Austrálčan, ktorý na začiatku svojej kariéry pracoval pod Jamesom Meadom, ktorý zase pracoval s Keynesom. Rád nadáva, a tak sú jeho prednášky zábavné, a matematika ho príliš nevzrušuje, vďaka čomu ľahko plynú vpred. Patrí k tej generácii ekonómov, ktorí sa nadmerne nezaťažujú takzvanými „mikro základmi“ – čo je celkom oprávnená snaha budovať makroekonómiu na správaní jednotlivcov – a možno aj preto mám pocit, že jeho teórie nie sú depresívne nepoužiteľné. No hlavný dôvod, prečo som o ňom dnes chcela písať je ten, že počas prvých piatich minút prednášky nám oznámil, že nás naučí funkčný model celej makroekonomiky... a nebol to žart. Viem, že čoskoro niekde narazíme na ale, že jednotný model všetkého pravdepodobne ani neexistuje... no po všetkých tých trápnych mlčaniach, keď sa ma niekto spýta, ako vyriešiť finančnú krízu, som ochotná to profesorovi Vinesovi aspoň na dve ďalšie prednášky uveriť.