Monday 3 November 2014

Pre toto som sem chcela ísť




Je predvečer štvrtého týždňa (to už!?) a asi ešte nikdy predtým som v Oxforde nebola šťastnejšia.

Sčasti je to asi tým, že som mala narodeniny. Ľudia sú ku mne ešte milší ako zvyčajne a aj ten otravný a neúnavný hlas v mojej hlave, ktorý sa dusí vinou kedykoľvek si dovolím sadnúť si k šálke čaju bez nejakého odborného textu, mi dal výnimočne pokoj. Vypátrala som, ako v Anglicku vyzerá Zlatý Klas, a podarilo sa mi upiecť piškótu; po dlhom čase som mala obed aj s polievkou; a objavila som nový chodník popri rieke, plný farebného lístia a šťastných psov, ktorý ústí priamo pod lúkami Christ Church college.  

No najmä je to tým, že tento rok je akademicky niečo úplne iné.

Nemám už žiadne cviká ani tutoriály: žiadne týždenné deadliny, žiaden kolotoč domácich úloh a veľmi pominuteľný pocit, že látke konečne rozumiem, len aby mi na cvikách mohli dokázať opak. Som to len ja, prednášky a učebnice, a čas až do júna na to, aby som sa to všetko naučila. Myslím, že som ešte stále trochu opitá pocitom, že som konečne pánom vlastných dní a týždňov.

Mám oveľa menej prednášok a oveľa viac predmetov. Oproti trom troj-trimestrovým mám teraz len päť jedno-trimestrových, všetko vlastný výber. Po minuloročnom štúdiu ako na základke je to vzrušujúca zmena: každý si viac-menej robí, čo chce, a optimálny výber je rozhodne konverzačnou témou číslo jedna. Behaviorálna ekonómia, rozvojové krajiny, ekonomická história, štatistika, zahraničný obchod... človek sa konečne môže cítiť ako individualita, ak si na také potrpíte; mne sa hlavne páči možnosť odždibkávať si z ekonómie podľa vlastnej chute. Zároveň je to strašná dilema, lebo najradšej by ste chodili na všetko, ale...

...ale ešte je tu diplomovka. Tridsať tisíc slov, niečo primerane zložité, zaujímavé, relevantné, originálne. Ideálne publikovateľné. Mám na to do Veľkej noci a je to úžasné.

Možno by som to nemala zakríknuť – koniec koncov, zatiaľ som na tom neodpracovala ani tri mesiace – no je to rozhodne to, čo môjmu druhému roku na Oxforde dodáva úplne nový rozmer a zmysel. V prvom rade preto, že pracujem na vlastnom zadaní, na vlastnom probléme, kde všetky problémy a chyby sú moje vlastné – a kto sa na seba vydrží dlho hnevať? Ambícia prísť s niečím novým a užitočným tiež robí divy: derivujem stále to isté dookola až kým nedostanem správny výsledok, no tento raz ma to baví. Viem, že to nikto za mňa nevyrieši, a že sa nad tým istým príkladom netrápia všetci moji spolužiaci v rámci týždenného zadania na makroekonómiu.

Navyše som mala šťastie na skvelú supervízorku. Nie len že je expertom na moju tému, ale popri pozícii zástupkyne riaditeľa fakulty si každý týždeň nájde čas, aby si prešla moje výsledky, vyslobodila ma, keď sa zaseknem v nejakom integráli, a poradila mi, ako sa najefektívnejšie dostať tam, kam som si zaumienila. Pri niekom takom mi ani nenapadne nesnažiť sa najviac, ako viem.   


A potom sa čudujem, že ma to tu tak baví...