Monday 24 November 2014

O dve kolieska navyše


V Oxforde sa bicykluje každý. Je to síce mesto s viac ako 150 000 obyvateľmi, uprostred dopravných tepien do Londýna, Walesu a na severozápad, no prinajmenšom zo študentskej perspektívy je dostatočne malé na to, aby ste sa všade pohodlne dostali na bicykli.

Cyklistika je tu neoddeliteľnou súčasťou vysokoškolského života. Všadeprítomné ošarpané bicykle Oxfordu pridávajú na veku a excentrickosti; všadeprítomní cyklisti vás zase behom niekoľkých hodín vycvičia vždy sa pozrieť pred prechodom cez cestu. A ako keby tu toho nebolo dosť, to zúrivé šliapanie do pedálov a absolútna ignorancia dažďa vám pripomenú, že niekam pre čosi určite meškáte.

Ja som sa medzi cyklistov zaradila až teraz. Minulý rok som mala to šťastie bývať takmer priamo oproti fakulte, od októbra však bývam na priváte a o čosi ďalej a tak som aj ja musela nafúkať gumy a ísť na to. V okolí Oxfordu je veľa malebných cyklistických trás, a veľa z nich pokračuje aj cez samotné centrum, no aj tak som mala zo začiatku nervy: môj pokojný, nenápadný štýl zo slovenských dedinských ciest je do rušného mesta ulíc úplne nevhodný. Autá a bicykle sa tu zlievajú v jedno, pohlcujú úzke historické ulice, neochotne zastavujú pred semaformi. V hlave sa mi prehrával katastrofický scenár v ktorom nedokážem na rušnej ceste odbočiť vľavo a tak namiesto v prednáškovej miestnosti skončím až v Headingtone.

V skutočnosti to, samozrejme, nie je zďaleka také hrozné. Minúty cestovania sa mi skrátili na polovicu, oxfordskí šoféri sú nesmierne trpezliví, a... Oxford vyzerá zo sedadla bicykla ešte malebnejšie ako zvyčajne.

Napríklad teraz sedím vo fakultnej knižnici. Zanedlho zatvárajú a tak sa ľudia začínajú vyprevádzať von; no ja potrebujem niečo dokončiť, a tak zúrivo derivujem do poslednej minúty. Keď konečne vyjdem von, dvadsať minút jasnou novembrovou nocou je presne to, čo potrebujem.

Autá už šli spať, cestou sa len sem-tam mihne svetielkujúci cyklista; všade je ticho. Prejdem okolo internátov Balliolu a Mertonu, modré svetlá laptopov sa striedajú s teplým žltým svetlom internátnych kuchýň. Sem tam ku mne doľahne niekoho smiech.

Pastelové domčeky na Hollywell street sú v túto nočnú hodinu zaliate jednotnou tmavou oranžovou. Na rohu sa rozlieva svetlo King´s Arms, krčma vnútri plná veselých študentov; oproti sa týči majestátna tmavá univerzitná knižnica a so Sheldonianského divadla na ulicu prúdi jas a Beethoven. Bicyklujem ďalej: okolo Trinity a Balliolu a Exetra so sochou naháča na streche; okolo melancholického výkladu zatvorených kníhkupectiev a veľmi živého, stále otvoreného Tesca. Hneď vedľa pri luxusnom tlmenom svetle večerajú hostia hotela Randolph a tvária sa, že ono Tesco je na míle ďaleko.

O chvíľu sú na míle ďaleko aj oni: vkĺznem na širokú ulicu St Giles, inokedy plnú áut a autobusov, a na chvíľu je znova pokoj. Na pravo do noci svietia okná nekonečného St John´s college, kým na opačnej strane sa mihne môj vlastný, malý St Cross. Zabočím do Little Clarendon street a mesto znovu ožije: pomedzi budovy visia vianočné svetlá a súperia s barmi a reštauráciami a zmrzlinárňou. Po ulici sa motajú ľudia a ja musím spomaliť.

A potom som už naozaj v Jerichu, časti Oxfordu kde aj biblické meno znie hipstersky. Ďalšie krčmy a kaviarne a reštaurácie a bary, nezávislé kino, mačka vo výklade obchodu s dekoratívnou keramikou, zopár opitých študentov, ktorí sa na ňu nevedia vynadívať.


Svetlá začnú rednúť a domy sa prestanú hrbiť. No skôr, než na chodníkoch pribudnú autá a jediným hýbucim sa objektom zostane večierka, zabočím vľavo, mostom ponad koľajnice a potom rovno až ku svetlám obrovského internátu Castle Mill. Už len nájsť miesto kde zaparkujem bicykel.