Sunday 19 October 2014

Rok 2



Končí sa prvý týždeň nového trimestra, nového školského roka. Celé je to ako jedno čudné, pridlhé déja-vu: mám pocit, že som tu už bola, že som toto už robila, len to bolo trochu iné.

Čo je samozrejme pravda; koniec koncov, som druháčka. Ten pocit mierneho prekvapenia ma asi prenasleduje preto, že minulý rok bol taký dlhý a rýchly zároveň, a tak veľa sa toho stalo a zmenilo, že sa zdá neuveriteľné, že by sa to tu celé mohlo byť zas.

Ale po troch mesiacoch prázdnin (oveľa kratších, ako by sa vám mohlo zdať) som späť v malej útulnej knižnici môjho college, znova maximalizujem utilitu, premýšľam nad identifikačnou stratégiou pri počítaní elasticity ponuky práce, a snažím sa predstierať, že mi záleží na inflácii.

Niektoré veci sa naozaj nezmenili. Spolužiaci sú takí istí ako na začiatku leta, college aj budova fakulty vytrvalo stoja na svojom mieste, profesori vyzerajú rovnako. Ľudia sedia v knižnici, akoby sa od júla ani nepohli. Po uliciach sa prechádzajú stále tí istí turisti, fotia si tie isté budovy.

No prednášky už nemám v prednáškovej sále ktorá pripomínala klubové kino na úrovni. Tento rok si všetky svoje predmety vyberám sama, a tak sa môj ročník rozptýlil do menších seminárnych miestností, kde nás býva maximálne tridsať. Každý má vlastný rozvrh; ráno už nestačí zavesiť sa na najbližšieho ponáhľajúceho sa spolužiaka. Zmizli aj cviká, ktoré som mávala dvakrát do týždňa: tento rok ma nikto do ničoho dokopávať nebude. Najväčšou akademickou zmenou je asi diplomovka, tých zatiaľ nerozvinutých tridsať tisíc slov na pozadí mojej mysle, ktoré si so sebou nosím všade, kam prídem.

Možno si z minulého roka pamätáte všetky tie úžasné a čudné a stresujúce udalosti a akcie, ktorými som vás zahŕňala dobrý mesiac. Diali sa znova, samozrejme, a bolo by ľahké mávnu nad nimi rukou s povýšeneckým výrazom druháka („To už všetko poznám...“), no pravdou je, že mnohé nadobudli nové čaro. Prvácky týždeň som zastihla len o chlp, no bolo fascinujúce sledovať stáda čerstvých prišelcov, ako sa snažia zistiť, ktorá je Bodleianská knižnica, nájsť si nových kamarátov (kto príde prvý, berie) a zároveň si uprostred toho chaosu a stresu užívať fakt, že študujú na Oxforde.

Prvácky jarmok bol typické bludisko čudnými a veľmi serióznymi spolkami (niekedy oboje zároveň) a pizzou, ktorú naokolo rozdávali. Tento rok som však stála na opačnej strane stánku pre Česko-slovenský spolok, a tak som si mohla naplno vychutnať tú súhru bizarnosti a nudy, ktoré tam vládli. Zastavila som sa na popoludňajšom čaji v college, no desivý profesor z minulého roka sa našťastie neobjavil; až tam som zistila, že by som naňho ešte stále asi nebola pripravená.


A potom prišli prvé prednášky a moja nostalgická, kontemplatívna nálada ma razom prešla: treba sa ísť učiť.