Monday 24 March 2014

Zn.: Ona hľadá supervízora/supervízorku

O pätnásť mesiacov musím odovzdať diplomovú prácu na ľubovoľnú tému, v rozsahu 30 000 slov. Panika výskumný proces sa začína už teraz.

Pre tých, ktorí celkom nechápu, o čo mi ide – veď to len urobíš taký ten prieskum na Facebooku a text od niekoho odpíšeš, nie? Nejde len o to, že tá práca tvorí podstatnú časť moje koncoročnej známky a že silno zaváži pri potenciálnej prihláške na doktorandské štúdium. To sú také školské dôvody, a tí odvážnejší by mávli rukou, že čo tam po známkach (aj keď to v Oxforde skoro nikto nerobí). Netrápi ma ani ten 30 000-slovný meč, ktorý mi visí nad hlavou: ak je o čom, písať nie je problém. To podstatné je, že musím prísť na niečo, čo by sa s nie príliš veľkou dávkou zhovievavosti dalo označiť ako „originálny prínos do ekonómie“. Prehľad literatúry rozhodne nestačí, a ani aplikácia teórie na konkrétny prípad ma veľmi ďaleko nedostane. Musím mať nové, nepoužité dáta, alebo rozšíriť existujúci model. Alebo, ak sa chcem priblížiť k uverejneniu v akademickom časopise druhej až tretej triedy, musím prísť s vlastným modelom alebo novým empirickým faktom.


No to, čo sa mi momentálne javí ako najnáročnejšie, je nájsť si supervízora. Každý študent musí mať minimálne jedného člena fakulty (niektorí nenažranci, medzi ktorých by som sa chcela zaradiť aj ja, majú dvoch), ktorý bude dozerať na to, či sa tá diplomovka naozaj píše, a ako. A keďže na fakulte neexistuje žiaden formálny spôsob, ako niekoho takého nájsť, musím rozposielať hŕbu emailov a dúfať, že sa niekomu uľútostím, alebo že ho nebodaj zaujme môj návrh na výskum.

Mojím prvým objektom záujmu bol profesor Sir Atkinson. Dlho som váhala, či mu napísať: koniec koncov, som len prváčka, kým on je ten Atkinson z Atkinson-Stiglitz teorémy, radil francúzskemu predsedovi vlády a určite má vlastný zástup PhD študentov, ktorí ukrajujú z jeho vzácneho času. Po dlhom váhaní som si vynadala, že načo márnim mladosť v Oxforde, ak sa bojím využiť, čo mi táto univerzita ponúka, a napísala som mu email.

Jeho kancelária v jednom z collegov vyzerala presne tak, ako moja predstava kancelárie starého váženého akademika: steny obložené knihami a aby som si mohla sadnúť, musela som zo stoličky odložiť kopu Journals of Public Economics. Stretnutie dopadlo presne tak, ako všetky stretnutia s hrozivo vyzerajúcimi mudrcmi: úžasne. Obaja sme z Cambridge, čo okamžite prelomilo ľady. Potom sme rozobrali niekoľko mojich nápadov na výskum a bolo povzbudzujúce sledovať, ako moje myšlienky zrazu zapadajú do väčších modelov a zanechávajú stopy v najrôznejších databázach. To, čo sa mi dovtedy javilo ako abstraktné výplody mojej mysle, sa premenilo na konkrétne hypotézy so sebestačnou štruktúrou. Jednoducho povedané, profesor Atkinson je špička v ekonómii nerovnosti. No napriek tomu som odchádzala s ťažkým srdcom: už oficiálne neučí, a tak nemôže byť mojím supervízorom.  


Odvtedy som absolvovala niekoľko ďalších stretnutí: s nekompromisnou ekonómkou, ktorá sa venuje niečomu úplne inému, než ako som to pochopila z jej odborných článkov; so zhovievavým emeritným profesorom, ktorý mi zlomil srdce tým, že na konci roka odchádza do dôchodku; s bývalým analytikom hedge fondu, ktorý teraz skúma príjmovú nerovnosť najbohatšieho 1% populácie. Nebyť mojich poznámok, všetci by sa mi začali zlievať do jedného veľmi inteligentného klbka, ktoré odmieta moje návrhy ako nezrealizovateľné/nevedecké/primalé/priveľké. Našťastie, vo všetkých rozhovoroch bol záblesk nádeje, že síce som na niečo neprišla na prvý raz, no títo ľudia sú ochotní dať mi druhú šancu. Len na tom musím viac pracovať, viac rozmýšľať, viac prečítať. Ešteže sa práve začali prázdniny a ja si môžem ísť premýšľať do Strážovských vrchov.