Sunday 2 March 2014

Na víne s lordom

Ešte na začiatku trimestra som bola pozvaná na recepciu môjho štipendijného programu, kde som dostala príležitosť stretnúť sa s ľuďmi, vďaka ktorým som teraz na Oxforde. Účasť prisľúbili všetci siedmi štipendisti, zamestnanci štipendijného oddelenia Univerzity a členovia správnej rady fondu Dulverton: finančný riaditeľ, predseda rady, a najmä členovia rodiny aristokrata, ktorý fond založil, vrátane jeho syna, tretieho lorda Dulvertona.

V momente, keď mi milá pani zo štipendijného poslala zoznam hostí, som začala googliť. Zúfalo som potrebovala zistiť, o čom sa mám s takým lordom rozprávať, a naivne som dúfala, že si všetkých hostí prelustrujem na nete a bude. No jediné, na čo som natrafila – okrem suchého zápisu v genealogickej kronike, ktorá uvádzala lordovo plné meno a dátum svadby – bol fakt, že jedna lady z dulvertonskej rodiny chová kone. Zaklapla som laptop a zvyšok týždňa som veľmi silno dúfala, že v deň recepcie sa stane veľa zaujímavého počasia.


Recepcia sa konala v Lady Margaret Hall, jednom z novších collegov (bol založený až v devätnástom storočí) do ktorého som predtým nemala dôvod vkročiť. Zvonku vyzeral ako typická tehlová budova, akých je v Anglicku najmenej milión, ale vnútri Lady Margaret urobila dojem: priestranné nádvoria, starobylá kolonáda a lampy, ktoré povzbudivo svietili do večerného šera.   

S ďalším štipendistom, Chorvátom Jurem, ktorý študuje čosi, čo znie ako medzinárodné vzťahy, ale nie sú to medzinárodné vzťahy, sa nám podarilo nájsť miestnosť zvanú „stará knižnica“. Žiadne knihy v nej neboli, ale všetci ostatní áno. Rýchlo som sa pokúšala spomenúť si, či dnes pršalo, ale moja myseľ bola prázdna.

Namiesto toho som vyfasovala menovku a pohár vína. Zoznámila som sa s ďalším štipendistom, tentokrát z Iránu, a skôr, než sa nám stihli minúť konverzačné témy, sa predseda správnej rady fondu prihlásil o slovo. Vydýchla som si: počúvať prejavy mi celkom ide.

No potom už nebolo úniku. Sčasti som bola rada: bola to moja jediná príležitosť poďakovať ľuďom, vďaka ktorým som teraz tu a môžem vám vypisovať o Oxforde. Druhú polovicu môjho mozgu zvierala panika, že mám jedinečnú príležitosť povedať všetkým týmto ľuďom niečo absolútne nevhodné.

A potom sa mi prihovoril vedúci financií fondu a do piatich minút som pochopila, že dnešný večer prebehne úplne inak: oni sa budú pýtať a ja budem odpovedať.

Zo začiatku to bola ľahké. Napriek stresu som si pamätala, kde a čo študujem, a meno som mala na menovke. Pýtali sa na Uhrovec, na to, ako sa mi páči na Oxforde, či je to pre mňa veľká zmena, prečo som odišla z Cambridge, čo ma baví, čo zo mňa bude, či sa plánujem vrátiť na Slovensko, prečo som chcela študovať práve tu. Po troch hosťoch, keď som sa konečne prepracovala k jednému z lordov, som už bola tak vycvičená, že ma opustila takmer všetka tréma. Keď mi lord začal rozprávať o svojom synovi, ktorý si momentálne hľadá prácu rovnako ako niekoľko mojich spolužiakov, zmocnil sa ma pocit, že tú recepciu predsa len zvládnem úplne v pohode.

No potom sa ma jeden z prítomných profesorov opýtal, prečo sa vlastne rozpadlo Československo, a bola som nahratá. Uvedomila som si, ako málo toho viem o tom, čo sa naozaj stalo. Opakovať cudzie názory z novín sa mi zrazu zdalo maximálne nepatričné – čo keď prídu na to, že to nie je z mojej hlavy? – a vykladať tomuto Angličanovi o Nežnej revolúcii z pohľadu rodinnej histórie bolo príliš súkromné a špecifické na to, aby ho to mohlo zaujímať. Ale on tam vytrvalo stál, usrkával si vína  a nechápal, že som z tej nešťastnej generácie, ktorá na revolúciu nemá ani vlastné spomienky, ani hodiny dejepisu.

No vrcholom večera pre mňa bolo, keď sa jeden z členov výboru fondu snažil zistiť, aká som bohatá.  Možno mu bolo čudné, že som predtým študovala na Cambridge, možno sa len snažil zistiť viac o tom, komu to vlastne fond trikrát do roka posiela peniaze, no každopádne som sa do desiatich sekúnd cítila previnilo. Ako by som sa mohla porovnávať s tým chlapcom z Iránu? Ešte aj oproti tým dvom Turkyniam, s ktorými sme sa predtým rozprávali, som musela vyzerať ako bohatý západniar. Vysvetľovala som mu, že nebyť tohto štipendia, na Oxforde – a vlastne ani na žiadnej inej vysokej škole v Anglicku – by som študovať nemohla, a že aj na Cambridge som šla len vďaka podpore univerzity.

Nevyzeral veľmi presvedčene. Argumentoval, že štipendium sa snaží pomáhať študentom z chudobných krajín postihnutých rôznymi druhmi konfliktu, a že majú pochybnosti, či člen Európskej únie naozaj spadá do tejto kategórie. Odpovedala som, že síce doma máme auto aj chladničku, no neznamená to, že rodičia majú nazvyš tisíce na moju školu, a že sieť finančnej podpory doma ešte rozhodne nie je rozvinutá. To naňho trochu zabralo, no bolo mi jasné, že Slovensko onedlho tak či tak vyčiarknu zo svojho zoznamu, chladnička-nechaldnička.

Recepcia sa našťastie zanedlho skončila, a ja som kráčala na intrák s príjemným pocitom človeka, ktorý konverzoval s lordom a prežil to.

*

Mám vážne obavy, že taký lord Dulverton sa na Slovensku len tak ľahko nenájde. Preto mi vtedy bolo ľúto, že Slovensko už onedlho nebude jednou z tých krajín, ktorých študenti si zaslúžia pomoc zo zahraničia; že už nebudeme „obeť konfliktu“ ktorej sa zvyšok sveta snaží pomôcť. No a potom sa včera Rusi zase niekam pozvali, a už mi vôbec nebude vadiť, keď nás lord Dulverton z toho úžasného zoznamu vyškrtne.