Sunday 24 November 2013

Profesor Young

Mám nového prednášajúceho na mikroekonómii a jednoducho o ňom musím napísať.

Prednášky sa začínajú o pol desiatej ráno. Prednášková miestnosť vyzerá tak trochu ako klubové kino – mierne zvažujúca sa podlaha, mäkké čalúnené kreslá, široké opierky na ruky (akurát namiesto držiaka na kolu majú zabudované elektrické zásuvky) a malý vyklápací stolík na sedadle predo mnou. Ten trochu kazí kino atmosféru a je dosť nepraktické na ňom písať, ale nanešťastie to väčšinou netreba. Pri vchode do prednáškovej miestnosti ma totiž čakáva úhľadná kôpka vytlačených poznámok.

Tento týždeň tam však žiadne neboli. Usadila som sa a prehodila zopár slov so spolužiakmi: Emily už má hotové všetky cvičenia z makroekonómie, Paul sa zasekol na otázke 2 (b) (treba tam dokázať, že na existenciu rovnovážneho stavu je nevyhnutné, aby úroková miera nepresahovala mieru ľudskej netrpezlivosti. Inak by všetci len sporili, aktíva by rástli do nekonečna, a to by nebol rovnovážny stav.), a Sara sa najprv pustila do úlohy z ekonometrie. Vo vzduchu rozvoniavala káva a všetci sme úkosom sledovali nového prednášajúceho, ktorý sa vpredu hral s projektorom. Niekto mi zašepkal, že je to profesor z Univerzity v Michigane, ktorý prišiel na dôchodok učiť na Oxford. Než som sa stihla spýtať, čo to konkrétne znamená, profesor Young zakašľal. Všetci stíchli a do sály vbehli poslední omeškanci. Rozhovoril sa, síce pomaly, ale s takým vážnym tónom, že som sa neodvážila nepočúvať. A po niekoľkých vetách som ani nechcela.


Možno je to tou kino atmosférou, ale prednáška je podľa mňa predstavenie a nikdy to nie je jasnejšie než počas úvodnej hodiny. Veľa prednášajúcich začne učebným plánom daného modulu. Potom prejdú na odporúčanú literatúru – vtedy väčšinou prihodia nejaký vtip o ťažkých a hrubých učebniciach – a potom sa bez okolkov vrhnú na učenie: predpoklady, premenné a matika, a tak to ide najbližších desať prednášok.

Prvým krokom profesora Younga bolo presvedčiť nás o tom, že teória hier síce nie je odpoveďou na všetky vedecké otázky, ale má k nej rozhodne zatracene blízko. Rozprával o tom, ako v rámci teórie hier dokážeme modelovať problémy nielen v ekonómii, ale aj v biológii, práve a psychológii; ako sa nevzťahuje len na konvenčné hry, ale aj na situácie z každodenného života a veľké politické súboje; a ako vlastne teoreticky nevyžaduje racionalitu na to, aby to celé fungovalo (čo je zvyčajnou slabosťou ekonomických teórií)... Všetko toto som už vedela a so mnou minimálne 90% študentov, no napriek tomu nepadla ani jedna vyrývačská otázka. Všetci sme očarene sedeli a nechali sa presvedčiť, že ešte nikdy sme sa nechceli niečo naučiť viac ako teóriu hier.

Prešiel týždeň a ešte stále ma to drží. Týždeň? Pýtate sa a v duchu si hovoríte, že to musím mať pozornosť akváriovej rybičky... Ale faktom je, že za týždeň sa učivo zväčša posunie do síce zaujímavých, no rozhodne náročných a technických teritórií, a nemilosrdné tempo prednášok nenecháva veľa času na radosť zo štúdia.

Pri teórii hier je to však inak. Od jednoduchej väzňovej dilemy sme už na míle ďaleko, no čaro pretrváva. Možno je to tým, že táto látka vyžaduje o čosi menej zložitej algebry než iné predmety; možno je to preto, že odpovedá na otázky, ktoré viac-menej vyvstávajú z každodenného života (... čo sa nedá celkom povedať o ekonometrii, aj keď tá je užitočná inak); a možno je to tým, že profesor Young je skvelý prednášajúci. Podstatné je, že sa neviem dočkať, keď dopíšem tento blog a budem si môcť lámať hlavu nad otázkou, akú informáciu o potenciálnych stratách musia nezávisle od seba dostať dvaja generáli, aby sa spoločne rozhodli zaútočiť na nepriateľa.

(A vo svetle výsledkov župných volieb v Banskobystrickom kraji mám chuť už nikdy spoza teórie hier nevystrčiť nos...)