Sunday 1 December 2013

Šesť chodov a štyri vína

Tento piatok bol výnimočne hektický. Ráno tri hodiny prednášok, potom odovzdať úlohy na cviká, potom skupinový obed nad teóriou hier, potom stretnutie s ostatnými študentmi z môjho štipendijného programu. Tam som dve hodiny popíjala čaj, odždibkávala z muffinu a trochu rozpačito rozoberala anglický triedny systém. A potom som sa o pol siedmej večer našla na college záchodoch ako sa prezliekam do večerných šiat. Chvíľu som sa cítila ako Angelina Jolie v špionážnom filme, no potom sa mi dvakrát nepodarilo navliecť si silonky.  

V spoločenskej miestnosti zatiaľ začali podávať šampanské. Dnu vchádzalo stále viac a viac študentov a profesorov, všetci v akademických róbach. Počasie sa preberalo na niekoľkých frontoch, hluk v miestnosti stupňoval. Vtom zazvonil zvonec  a všetci stíchli. Začala sa hostina.


Oddanosť k tradíciám a láska k formálnosti sú dve z hlavných vecí, ktoré robia Oxford Oxfordom. Formálna večera je skvelou kombináciou týchto dvoch posadnutostí. Každý college to robí trochu inak, na rôznej úrovni, za rôznu cenu a v iné dni, no podstata je všade tá istá: osadenstvo college, jednotne zahalené do čiernych akademických rób, sa zíde na spoločné jedlo. Je sa pri svetle sviečok v sieni, ktorá pripomína kostol, za obsluhy čierno-bielo odetých čašníkov.

Pre tromi rokmi, keď som niečo také po prvýkrát zažila v Cambridge, sa mi to zdalo smiešne: stovka tínedžerov sa zrazu vyoblieka, prehodí cez seba róbu a konverzuje a vtipkuje pri niečom medzi stredovekou hostinou a večerou vo veľmi snobskej reštaurácii. Celkom sa mi darilo neobzerať si príliš okato nôž na ryby a nedať najavo, že po prvýkrát v živote jem holuba, no nemohla som sa striasť pocitu, že sa na niečo hrám. Nebolo však pred tým úniku -  tu v Oxforde som sa so svojou college tútorkou zoznámila nad morskými plodmi – a pravdupovediac, na dobré sa rýchlo zvyká.

Ešte stále som presvedčená, že sa na niečo hráme (konkrétne na to, že sme v 18. storočí), no po troch rokoch na Cambridge zo mňa pomerne rýchlo opadol všetok stres a škrupule. Formálne večere na college si teraz bez hanby vychutnávam. Tá piatková bola zorganizovaná na výročie založenia môjho college, a preto bola o čosi výnimočnejšia, no atmosféra zostala nezmenená.

Po úvodnom šampanskom sme sa pobrali do siene. Môj college je na oxfordské pomery batoľa – nemá ani päťdesiat rokov – a tak naša sieň nevyzerá ako gotická kaplnka, no vzduch je aj tak plný vážnosti. V rohu žiaril vianočný stromček a matne osvetľoval menovky na troch dlhých stoloch. Jeden z profesorov predniesol latinskú modlitbu. Posadila som sa a niekto ma požiadal, aby som mu podala maslo.

Čašníci sa rozbehli ako na bežiacom páse. Biele víno, prvé predjedlo, víno, rybí chod, červené víno č.1, hlavný chod (úplne úžasné bravčové so šošovicou a cibuľkou), červené víno č.2. To všetko sa predo mnou zjavovalo, akoby nakŕmiť dvesto ľudí nestálo za reč. Master collegu predniesol prejav a kuchyňa dostala hlasný standing ovation. Bola to čisto ich chyba, nemali tak často dolievať víno...  Variácia na anglický vianočný koláč zo sušeného ovocia poliaty brandy maslom, tretie červené víno, misy s ovocím a tácky so syrmi, portské. A potom zrazu okolo mňa začali všetci znovu vstávať. Do hrobového ticha zaznela druhá latinská modlitba a plynule prešla v anglické pozvanie na kávu a čokoládové bonbóny v spoločenskej miestnosti.

A bolo po hostine.


Vstávalo sa mi akosi pomaly, a nebolo to vínom a jedlom, ani myšlienkou na mrazivý nočný vzduch, ktorý ma delil od internátu. Človek sa asi z času na čas potrebuje na niečo zahrať.