Monday 9 December 2013

Hotovo!

A je to: v piatok sa skončil trimester. Odovzdala som posledné úlohy, netrpezlivo si odsedela záverečné prednášky a zatlieskala prednášajúcim, ktorých už v rámci rozvrhu nestretnem.

Vyšla som z budovy fakulty a ktosi mi z členkov odrezal päťkilové závažia. Predo mnou sa rozprestieral Oxford zaliaty zimným slnkom a päť týždňov bez prednášok, cvík, termínov a úloh. Bola som pozvaná na obed do Magdalen college, kde sme nad rybou s hranolkami (ako každý piatok) rozoberali jediné: plány na prázdniny, zatiaľ čo na druhom konci siene sa štyria vrátnici snažili dať do pozoru obrovskú jedličku.


Povznesená nálada mi však príliš dlho nevydržala. Hneď v to popoludnie som si šla do knižnice požičať zvyšné knihy z môjho zoznamu prázdninového čítania (našťastie mi chýbali len dve, všetky ostatné učebnice sú digitalizované). Nebola som sama; veľa mojich spolužiakov zostáva takmer celé prázdniny v Oxforde, kde je pre nich jednoduchšie sústrediť sa na štúdium. Na Facebooku sú už zorganizované študijné stretnutia, na ktorých sa budú spoločne riešiť otázky z minuloročných skúšok. Začínajú sa tento pondelok.

Cestou z knižnice som premýšľala nad tým, ako budú vyzerať moje prázdniny. Na opakovanie a odporúčanú literatúru sa teším, rovnako ako na nové úlohy, ktoré som dostala na prázdniny; dá mi to šancu systematicky si prejsť všetko učivo, vrátane toho, čo som musela len preletieť, a budem sa môcť zahĺbiť sa do tém, ktoré ma zaujímajú, ale nestihla som pochopiť viac ako základy. Zároveň ma však pri tom pomyslení striaslo; ekonómie mám momentálne dosť. Nikto ma neprinúti v pondelok vstať s vedomím, že idem riešiť otázky na skúšku z mikroekonómie z dvetisícšiesteho.

*             *             *

Ekonómie mám momentálne dosť: moja inštinktívna odpoveď na otázku „aký je váš akademický pokrok za uplynulý trimester?“. Univerzita mi pri príležitosti ukončenia trimestra poslala asi tisíc (t.j. tri) dotazníky, a toto je jeden z nich. Mám v ňom poskytnúť svoj názor na to, ako som zvládala tento trimester, kde boli moje slabiny a čo mi naopak šlo, a aké mám plány na zvyšok akademického roku. Toto sebaohodnotenie je jeden z materiálov, z ktorých bude raz môj supervízor čerpať pri písaní referencie, a tak sa snažím prísť na niečo rovnako pravdivé ako moja prvotná odpoveď, ale o čosi zmysluplnejšie. Je to presne také ťažké, ako sa zdá (teda aspoň mne): nechcem byť banálna, no na druhej strane obaja vieme, že som tu zatiaľ len dva mesiace... Niektoré látky mi robili problém, ale je to natoľko vážne, aby sa o tom viedli oficiálne záznamy? To isté platí aj témy, v ktorých sa mi darilo: dostala som z cvík áčka a bavili ma, ale rozhodne som v tom nebola jediná...

Ostatné dva dotazníky nie sú o nič ľahšie. Jeden poslala fakulta a dožaduje sa v ňom mojich názorov na kvalitu výučby a materiálov, manažment kurzu a pod. Môžem o jednom z prednášajúcich povedať, že má nudný hlas? Má zmysel sťažovať sa na pretlak matematiky v prvom mesiaci kurzu, keď mi je absolútne jasné, že sú to základy, bez ktorých by som sa ďalej (asi) nepohla? Druhý dotazník je od administrátorov môjho štipendijného programu. Snažím sa spomenúť si, čo všetko som tento trimester urobila, v rámci školy i pomimo, a tajne dúfam, že mojim záhadným dobrodincom to bude stačiť. Uvedomujem si, že keby som bola na ich mieste, asi by som spokojná nebola...

Typický Oxford: je piatok podvečer, balím sa na prázdniny a v hlave mi stále bliká ekonómia.   

Ešteže ma čaká vianočný večierok.