Sunday 15 December 2013

Všade samé stromčeky

Keď sa ma nabudúce niekto spýta na rozdiel medzi Oxfordom a Cambridge, odpoveď bude jasná: v Oxforde je oveľa viac vianočných stromčekov. Nepýtajte sa prečo, neviem, ale páči sa mi to.

Vianočná sezóna sa tu začala už okolo dvadsiateho novembra. Najprv sa zjavili miniatúrne ozdobné stromčeky, svietiace namodro a nabielo na pouličných lampách. Potom sa jedno ráno na Broad Street v strede mesta usadila veľká živá jedlička ozdobená jednoduchými žltými svetielkami, a všetky okolité obchody ju slepo nasledovali so svojimi blikajúcimi hviezdami a závesmi žiaroviek. Ozajstná mobilizácia ihličnanov sa začala okolo prvého decembra: stromček sa zrazu objavil na námestí pred univerzitnou knižnicou, vykúkal spoza plota v Trinity college a vyrástol uprostred kamenného nádvoria v Christ Church. V mojom college máme hneď dve jedličky: jednu v spoločenskej miestnosti a jednu v jedálni. Obe sú živé, ale modré žiarovky im dodávajú dostatočne umelý vzhľad.

Vianoce sa tu oslavujú o mesiac skôr a sú všade: za posledné dva týždne som bola na minimálne štyroch vianočných akciách. Hostiny boli rôzne, ale na všetkých som dostala rovnaké vybuchujúce salónky, v ktorých sa ukrývala kráľovská koruna z hodvábneho papiera, nejaká plastová atrapa hračky (raz som dostala trojcentimetrové pravítko... čo už) a vtip, ktorý musí byť tradične trápny. Bez ohľadu na to, či som sedela so spolužiakmi ekonómami nad táckou v jedálni alebo vedľa neznámeho akademika v college, sme si navzájom prečítali vtipy, vzdychli nad tou plastovou atrapou, nasadili si koruny a oxfordské Vianoce sa mohli začať.


Vianočný obed na fakulte bol fajn, i keď trochu bizarný... Najprv som si odsedela tri hodiny ekonometrie a makroekonómie, a potom hneď za rohom podávali tenučké plátky moriaka s plnkou, kým sa nám nad hlavami vznášali trblietavé ozdoby, rozhovory o DSGE modeloch a aróma ružičkového kelu. Večera na college mala naproti tomu dokonalú vianočnú atmosféru (aspoň tak si to predstavujem tu v Anglicku): kamaráti z college, sviečky, víno, modrá žiara stromčeka, varená šunka a koláč zo sušeného ovocia poliaty omáčkou z brandy. 

O dva dni neskôr college usporiadal vianočný obed – asi ich tieto predčasné oxfordské Vianoce chytili rovnako ako mňa... Jedlo bolo rovnako skvelé (tentoraz moriak a mandarínky, čo vyzerali, akoby ich niekto čerstvo odtrhol zo stromu) a atmosféra veselá (šampanské začali podávať už na poludnie). Škoda len, že som musela bežať na cviko z makroekonómie. Posledné v tomto roku...

No a v piatok bol vianočný večierok pre ekonómov. Organizovaný študentmi pre študentov, pilo a jedlo sa čo kto priniesol: nemecké čokolády, kartón mandarínok, akýsi neidentifikovateľný (ale výborný) piškotový koláč, čipsy z Tesca a ukrajinská vodka. Počas večera sa rozdávali darčeky (každý si týždeň predtým vytiahol jedno meno) a rozoberali sme, ktorí z prednášajúcich sa najviac podobá na Santa Clausa. Niektorí kradli zo stromčeka gule a vešali si ich na uši, kým my ostatní sme so zatajeným dychom sledovali, či sa do mikulášskeho overalu z Primarku zmestia naraz dvaja ľudia. Uprostred tejto silno intelektuálskej oxfordskej zábavy som si uvedomila, že títo ľudia, s ktorými som ešte nestrávila ani tri mesiace, mi budú cez prázdniny chýbať...


A potom som zrazu v Brne vystúpila z lietadla do nepreniknuteľnej hmly a Vianoce boli na míle ďaleko.