Monday 18 November 2013

Extrakurikulá

Prvácky jarmok: keď som to na rozvrhu videla po prvýkrát, nemala som ani poňatia, o čo ide. No z toho, čo mi povedali spolužiaci, a akým tónom o tom písali v Univerzitnom sprievodcovi, mi bolo jasné, že Prvácky jarmok je jednou z najdôležitejších akcií celého Prváckeho týždňa, a pravdepodobne aj celého akademického roka. Mal trvať niekoľko dní, ale každému študentovi bola pridelená vstupenka len na presne určený deň a čas. Keď som ju objavila v poštovej schránke*, zmocnila sa ma slabá panika: na tú slávu mám len hodinu.   

Prišla som načas, no aj tak pred budovou už stála rada ľudí. Konalo sa to v jednej z najkrajších budov v Oxforde, a keď ma konečne vpustili dnu (musela som im ukázať študentský preukaz a vstupenku a vyfasovať igelitku Pizza Hut plnú zľavových kupónov na predraženú pizzu), Examination Schools ma tak ohromili, že jedna časť môjho ja sa začala tešiť na skúšky len preto, aby som sa sem mohla vrátiť na viac ako hodinu. 

A potom ma strhol prúd ľudí valiacich sa pomedzi stánky študentských spolkov a klubov a niekoľkých nepatrične pôsobiacich náborárov.


Naľavo veľmi profesionálne vyzerajúci mladý muž nacvičene vysvetľoval, o čom je istý študentský think-tank. Keď sa študent zmienil o tom, že produkujú vlastné analýzy a odporúčania, asi som sa zatvárila príliš nadšene, lebo mi hneď pod nos strčil počítač. Svietila na ňom excelovská tabuľka s asi tridsiatimi menami a emailovými adresami. Kým ja som sa zároveň snažila naťukať svoje meno, spomenúť si, ako vyzerá moja univerzitná emailová adresa, a zistiť, za ktorým rohom klávesnice je zastrčený zavináč, on nestrácal ani sekundu a už lanáril ďalšieho študenta, ktorý náhodou spomalil pri jeho stánku.

Dopísala som a pohla som sa ďalej: tenisový klub, college spevokol, charita. Na konci miestnosti, keď som sa už nevedela dočkať toho, ako niekam zastrčím všetky tie letáky a nadýchnem sa kyslíka, stál pár študentov v kompletnom vikingskom brnení. Spomalila som, lebo sa neviem naučiť, že na Prváckom jarmoku sa spomaľuje len v najnutnejších prípadoch, a už ma majú. Chlapec mi ponúkol, nech si vyskúšam prilbu, a dievča mi zatiaľ začalo vysvetľovať, že Wychwoodski bojovníci sú skupina nadšencov, ktorí sa bavia rekonštrukciou vikingských bitiek. Okrem toho organizujú aj veľa spoločenských podujatí vrátane osemchodovej hostiny s medovinou. A tie brnenia si sami vyrobili.

Boli takí milí a zanietení, a ja som ešte nikdy predtým nemala na hlave ozajstnú prilbu, že som sa zapísala na ich emailový zoznam. V duchu som si sľúbila, že sa z neho odhlásim pri prvom newsletteri, ale pozvania na bojové tréningy mi chodia doteraz (sú fascinujúce). Spolu s novinkami od tímu pre obchod s bielym mäsom z onoho think-tanku moja emailová schránka začína vyzerať naozaj čudne.

Takto to pokračovalo na ďalších dvoch poschodiach a vonkajšom stane s komerčnými stánkami. Chvíľami som mala pocit, že som v nejakom podivnom múzeu ľudských záujmov; prešla som postupne cez sekcie športov, umení (divadlo Oxfordčanov naozaj baví...) a predmetových krúžkov; v miestnosti s národnými združeniami to vyzeralo ako na nízkorozpočtovom zasadaní OSN.

Po hodine som bola rada, že som konečne na vzduchu a tichu.   

Z Prváckeho jarmoku som mala protichodné dojmy, ale jedno mi bolo jasné: mimoškolské aktivity sú vážna vec. Ešte sa akademický rok ani nezačal, a už sa ma z každej strany traja ľudia pýtali, čomu sa plánujem venovať popri škole. Každý spolok mal logo, väčšina rozdávala reklamné predmety, letáky a sladkosti, a každý disponoval minimálne jedným nadšencom, ktorý bol ochotný osem hodín v kuse opakovať to isté neznámym prvákom, ktorých aj tak najviac zaujme pizza zadarmo pri východe.  

Niektoré z tých spolkov boli príliš... netradičné na to, aby to ľudia robili na zlepšenie životopisu. Navyše, aj samotný prorektor univerzity nám na imatrikuláciách radil, že mimoškolské aktivity sú rovnako dôležité ako samotné štúdium. Na druhej strane som sa nevedela zbaviť pocitu, že to, čo sa rozhodnem robiť vo voľnom čase, by malo byť menej štruktúrované a organizované, a rozhodne to nepotrebuje mať logo.

Toto bolo viac ako pred mesiacom. Teraz sedím v kaviarni s ostatnými členmi college dramatického krúžku a nad Chai Latte sa tešíme z našej hry. Prišlo takmer 50 divákov (čo bola kapacita divadelného štúdia), nikto nezabudol text, svetlá svietili a ani scéna sa na nás nezrútila. Publikum sa síce smialo o čosi viac, než by človek čakal na náboženskej alegórii, ale nakoniec nám zatlieskali a mne vtedy bolo jasné, že ten mesiac skúšania, ručná výroba vstupeniek, zháňanie kostýmov a nekonečné úpravy scenára za to stáli. Navyše, všetci v krúžku sme brali produkciu našej dvadsaťminútovej hry nesmierne vážne: mali sme rozvrh skúšok a pevné termíny, vďaka čomu som tejto mimoškolskej oddychovej aktivite nemohla uniknúť, nech ma ekonómia dusila akokoľvek. Lepší spôsob, ako si vyčistiť hlavu, vymyslím len ťažko.


* Každý študent má v college pridelenú malú schránku – vlastne iba kúsok poličky, oddelenej tenkými drevenými priečkami od ostatných študentov – kam mu vrátnici triedia poštu. Ja sa o schránku delím s ďalšou študentkou, lebo nás je veľa a máme malý college. Tu sa tieto schránky volajú pigeon hole, ale prekladať to ako holubia dierka mi príde predsa len trochu čudné.