Sunday 3 November 2013

A nemala by si sa niekedy aj učiť?

Do školy vlastne chodím už tri týždne.

Vravím „tri týždne“, pretože sama univerzita si týždne trimestra čísluje. Funguje to ako vnútorný kalendár a ako jednoznačný signál toho, že Oxford je miesto samé pre seba.

„Do školy“, lebo miestami mi to vážne pripomína základku. Mám len tri predmety: mikroekonómiu, makroekonómiu a ekonometriu, a každý deň mám len dve prednášky, oddelené veľkou prestávkou, počas ktorej si tie coolovejšie decká kúpia v bufete bagetu. Celý ročník preberá to isté, žiadne voliteľné predmety a špecializácia a individualita a podobné srandy; každý týždeň nám dajú dve domáce úlohy, ktoré musíme odovzdať a učitelia nám ich vrátia oznámkované a zaliate červeným morom. V mnohom sa mi tento systém páči: všetci, celý ročník, sme v tom spolu, vrtíme sa na sedačkách, keď rovnice majú priveľa neznámych, nenápadne vyzvedáme, kto už má hotové cvičenia a ktorú učebnicu na to použil, a keď sa ten druhý sťažuje na dynamickú optimizáciu, len empaticky prikyvujeme.


Napriek tomuto všetkému mi od prvého dňa bolo jasné, že štúdium nebude žiadna idyla. Tí, čo si romanticky predstavujú, ako celé dni čítam Adama Smitha a besedujem s profesormi o najnovšom článku v American Economic Review, budú sklamaní. Odporúčané čítanie je luxus, ktorý automaticky presúvam na prázdniny, a účasť na seminároch mi nebola odporučená vzhľadom na náročnosť štúdia. Každá prednáška trvá hodinu a pol; po dvoch takých mám pocit, že som mozgom zabehla maratón. Domáca úloha mi zaberie minimálne dva dni a ako náhle dokončím jednu, musím začať pracovať na ďalšej, a ďalšej, a ďalšej. Známky sa pritom nikam nezapisujú; sú len pre moje vlastné dobro, aby som zhruba vedela, ako dobre zvládam danú látku. To najhoršie a zároveň najkrajšie na Oxforde je to, že napriek tomu sa nenájde nikto, kto by si domácu úlohy blicol.

Moji spolužiaci patrili k najlepším v svojom bakalárskom štúdiu. Mnohí už jedného magistra úspešne absolvovali, zopár ich pracovalo v IMF a Svetovej banke, a samozrejme, že to vidno. Aj keď učivo každým dňom naberá na hĺbke a zložitosti, ešte stále sa nájdu takí, ktorí prednášajúcemu kladú otázky len preto, aby ukázali, že oni už Slabý axióm odhalených preferencií študovali, a to na trikrát vyššej úrovni. Máloktorá prednášajúceho otázka zostane rečníckou; ak sa v poznámkach vyskytne referencia na nejaký odborný článok, skoro vždy sa nájde niekto, kto ho už čítal; a každý má v rukáve aspoň jeden kockatý ekonomický vtip.

Je to strašné, pretože nie je žiadna horná hranica toho, čo sa môžem naučiť. Trimester na Oxforde je osem týždňov neutíchajúceho stresu a štúdia a riešenia jednej ekonomickej úlohy za druhou. 

Je to krásne, pretože motivácia a ambície mojich spolužiakov ma ťahajú vpred, oveľa ďalej, než by som bola schopná zájsť sama.


A teraz idem konečne pochopiť, o čom je dynamic programming.