Sunday 5 July 2015

Na víne s prezidentom

Slovenskej republiky. Pije biele.


Uprostred tých nervov zo skúškového mi návšteva oficiálneho toho najdôležitejšieho človeka na rodnej hrude pripadala ako zjavenie. Do Británie prišiel na dva dni, a okrem čaju s princom Charlesom, návšteve na vojenskom cintoríne a prezentácií slovenských startupov si našiel čas na recepciu na veľvyslanectve. Napriek dvom skúškam v nasledujúci deň mi tak neostávalo nič iné, len pol dňa maturovať nad vhodným oblečením a podvečer sadnúť na autobus do Londýna; ona bielo-zlatá pozvánka so slovenským znakom bola príliš lákavá.

Ambasáda bola plná. Strohá betónová sála, ktorú niekto akoby pričaroval z uhrovského kulturáku, sa ozývala nespočetným „prepáčte“ a „thank you“, keď sa hostia snažili nájsť svojich známych a stôl s vínom. Prezident meškal a netrpezlivosť vo vzduchu hustla; určite to bola Charlesova vina.

Slova sa teda ujali čestní hostia z Esetu a Leafu a Štefan Klein, ktorý si so sebou priniesol aj svoje lietajúce auto. Bolo to trochu bizarné, snažiť sa v šume okolitých rozhovorov zachytiť rozprávania jedných z najúspešnejších Slovákov. Postoj hostí v sále bol však jasný: oni prišli na prezidenta.

Keď sa objavil, dav stíchol (teda až na pár nemiestnych výsknutí ako z rockového koncertu) a rozostúpil sa, a chudák prezident musel hladko prejsť z auta rovno k prejavu v angličtine. I keď je téma zápasu slovenských politikov s cudzími jazykmi nevyčerpateľná, zdá sa mi nefér hodnotiť niekoho len na základe toho, či si pamätá rozdiel medzi lendborrow. To, na čom by malo záležať, je obsah – a Kiskov prejav mal (nielen) z tejto stránky naozaj zmysel. Nepovedal v ňom samozrejme nič prevratné, no ja si vždy rada vypočujem, keď popredný štátny činiteľ podporuje vzdelanie, ambície a odvahu; a keď vytyčuje pre Slovensko rovnaké ciele ako pre ostatné rozvinuté krajiny sveta a neschováva sa za ducha železnej opony.

Keď som sa vrátila z ukážky lietajúceho auta zaparkovaného na dvore ambasády, prezidenta som našla v kúte neďaleko pódia, akoby sa stadiaľ od svojho príchodu ani nepohol. Bol obkolesený davom ľudí, z ktorého sa vykľula rada na fotku a podanie ruky; na tvári mal non-stop úsmev a darilo sa mu budiť úprimný dojem, že stretnutie s nami je preňho rovnako významné ako to s ním pre nás. Keď sa k nemu dostala moja oxfordská skupina, pozvali sme ho na každoročnú Zamatovú večeru, a on nás veľmi slušne odmietol. Skupinová fotografia, dôsledné potrasenie rukou, a už sa na naše miesto tlačil ktosi ďalší.

Zvyšok večera som tak mohla stráviť nad filozofickými úvahami o tom, čo to vlastne znamená stretnúť niekoho. V čom presne spočíva význam takýchto recepcií? A vďaka čomu som sa sem dostala ja? Bolo očividné, že je táto recepcia je dôležitá udalosť – nikto z nás nečakal viac ako poloanonymné podanie ruky, a napriek tomu som dve hodiny presedela v autobuse  a nervózne rozoberala, čo je to lounge suit – no teraz, keď som tu stála, sa konkrétny dôvod kamsi vyparil. Sála bola plná ľudí, ktorí sa tvárili že presne vedia, prečo prišli; obďaleč sedel veterán z druhej svetovej vojny so všetkými svojimi vyznamenaniami. Moja rola v tomto všetkom sa mi zdala nejasná, ak som vôbec nejakú mala; a tak som sa držala pri známych v Oxfordu a Cambridge a sústredila sa na držanie vínového pohára len za stopku, kým v opačnom kúte Kiska ďalej neúnavne potriasal pravicami.


Celkom mi to šlo.