Monday 1 December 2014

A možno si to čakala aj od seba?

Oxford je skvelé miesto: plné príležitostí, o ktorých inde ani nechyrovať, profesorov s profesionálnym prístupom a skvelou akademickou kariérou, ambicióznych spolužiakov. Napriek tomu – prirodzene – to tu nie je dokonalé. No dnes nechcem hovoriť o počasí a archaických pravidlách niektorých collegov.


Pre pár týždňami som písala o tom, ako sa celý môj ročník vrhá na prihlášky. Náborová sezóna je v plnom prúde a všetci máme zrak pevne upretý na koniec roka a na to, čo príde potom. Banky, poradenské firmy, vládne inštitúcie, národné banky, podielové fondy, think tanky. Mierime vysoko: s diplomom z Oxfordu si môžeme vyberať, a rozhodne to aj robíme.

A napriek tomu sa nemôžem zbaviť pocitu, že sme zbabelí. Je to niečo, čo som uvedomila už na Cambridge, aj keď mi vlastne až teraz došlo, čo sa skutočne deje: nikto tu nie je ochotný riskovať, ísť do niečoho neznámeho, neistého, úžasného. Všetci súperíme o tie isté miesta, túžime po tej istej kariére. Málokto je ochotný vydať sa za svojím tajným snom a urobiť niečo odvážne na dlhšie ako jedny prázdniny.

Samozrejme, veľa mojich spolužiakov študuje ekonómiu práve preto, aby mohli pracovať na určovaní optimálnej úrokovej miery, riešiť problémy veľkých firiem, či modelovať daňové zaťaženie -  nechcem sa tváriť, že medzi nich nepatrím. No veľa je tiež nerozhodnutých, akým smerom sa vydať, a nemali to byť práve oni, ktorí mi vyrazia dych svojimi ambíciami?

Chápem, že risk je... risk. Nevolám po tom, aby sme sa bez rozmyslu vrhali na umenie, start-upy, médiá, politiku. Nie som natoľko naivná, aby som si myslela, že sny sa vždy plnia a jednotlivec dokáže zachrániť svet.


Ale zároveň sa pýtam: a prečo nie? Kto iný ako tí, ktorí majú za sebou skvelé vzdelanie a tucet známych na každom kontinente? Museli sme všeličo preskákať, aby sme sa mohli stretnúť na Oxforde, prešprintovať na začiatok rady, skadiaľsi nazhromaždiť tony motivácie, a zrazu... akoby sme toho všetkého mali dosť akosi priskoro. Nerozumiem tomu, a nemôžem sa zbaviť pocitu, že je to nesmierna škoda.