Monday 14 October 2013

Prvácky týždeň

Hneď v prvý večer po mojom príchode som so svojimi spolužiakmi z college šla na večeru. Čína bola dobrá, vraj aj dosť autentická, a pri stole som stretla prvých Juhoafričanov v živote. Snažila som sa zapamätať si, kto čo študuje a skadiaľ pochádza a v ktorom intráku býva, ako vyzerá a ako sa volá. Bolo to príjemné, mať sa s kým porozprávať po niekoľkých hodinách strávených v spoločnosti kufra, a rozpaky z toho, že tam nikoho nepoznám, boli rozptýlené faktom, že ani nikto iný tam nikoho nepoznal.

Do tej reštiky nás nahnala Študentská rada nášho college v rámci zahájenia Prváckeho týždňa, čo je zhmotnenie presvedčenia, že najlepším spôsobom, ako spoznať nových ľudí a nadviazať priateľstvá, je organizovaná zábava.


Bola som na čaji o piatej, kde som sa zoznámila s niekoľkými ďalšími študentmi ekonómie v mojom college. Podávali úžasné koláče, vrátane takých miniatúrnych scones, ktoré ste mohli jesť počas rozhovoru a nehrozilo, že by sa konverzácia zvrtla na vás a vy by ste len v panike mlčky žuli s plnými ústami.
Zúčastnila som sa prehliadky college, kde som stretla matku troch tínedžerov, ktorá sa rozhodla urobiť si doktorát, a dospela som k záveru, že v mojom college je z nejakého neznámeho dôvodu neskutočne veľa Talianov a archeológov.

Večerala som v tradičnej anglickej krčmičke, odolala som karaoke a bola som na krčmolození po college baroch (celá skupina sa vovalí do študentskej krčmy prevádzkovanej college, a keď sa konečne dostanete k baru, skupina sa pohýna do ďalšieho college, kde sa situácia opakuje). V super cool bare som počúvala rady do života od zrelých a korporátnym vetrom ošľahaných študentov biznisu a takmer som stihla grilovačku na dvore za intrákom.

Toto všetko bolo organizované študentmi pre študentov ešte pred začiatkom trimestra. Väčšina prednášok sa ešte nekonala a ak áno, tak to boli len krátke prípravné kurzy ako moja matematika. Som si istá, že úmysel za vytvorením Prváckeho týždňa bol dobrý, no dva týždne ničím neriedeného socializovania sa na človeku zanechá hlboké stopy. Celé to bolo tak trochu ako randenie: zaujať, udržať konverzáciu, neuraziť ani neunudiť, nezabudnúť jeho/jej meno, neklásť tú istú otázku dvakrát, zhodnotiť vzájomnú kompatibilitu a popri tom ešte sliediť, či sa náhodou neobjavil niekto lepší. Pomohlo, že veľa z nás prišlo z cudziny, a tak sme boli jeden pre druhého ľahšia korisť. Samozrejme, že som stretla veľa milých ľudí, a väčšinou si dokonca aj pamätám ich meno, no boli večery, keď som sa vracala na intrák okolo obchodu so zmiešaným tovarom a túžila som si kúpiť kartónovú maketu Princa Williama a Kate v skutočnej veľkosti, aby mi konečne niekto robil spoločnosť bez stresu.

Poslednou akciou Prváckeho týždňa bol popoludňajší čaj so staršími študentmi. Chvíľu som veselo konverzovala, chvíľu nerozhodne postávala pred stolom s cukrovinkami, keď sa zrazu pri mne objavil starý pán, očividne akademik, a trochu prekvapene sa obzeral po študentoch. Vysvitlo, že si prišiel dať do college čaj a vôbec netušil, že sa v spoločenskej miestnosti niečo koná. Predstavila som sa mu, on bol archeológ (ďalší!). Počas nesledujúcej štvrťhodiny som sa pokúšala  o duchaplnú, no pritom ľahkú konverzáciu, čo ale nebolo jednoduché, keďže som si uvedomila, že o archeológii nemám ani páru, a on na mňa vytiahol Marxa ako príklad absolútne zbytočného ekonóma. Bolo ťažké s ním argumentovať: zrazu som zistila, že profesori v pokročilom veku a malou umelou lebkou namiesto viazanky ma nútia zabudnúť všetko angličtinu, ktorú som kedy vedela. Povedal mi, že kopal všade v Európe okrem Nórska. Na Slovensku bol asi v Košiciach, ale nie som si celkom istá, lebo potom k tomu dodal „ranné ptáča ďaleko kráča“ a môj mozog si to nevie celkom vysvetliť alebo vybaviť.


Každopádne, táto konverzácia bola pre mňa skutočným koncom Prváckeho týždňa: po dvoch týždňoch obáv o tom, či som dostatočne priateľská a moje vtipy dosť vtipné a či sa so mnou XY bude kamarátiť, keď ma pozvala na obed, som zase začala uvažovať o tom, ako veľmi ten profesor pochybuje o tom, že patrím na Oxford, a či si to budú myslieť aj moji prednášajúci. Budem sa musieť v polovičke štúdia zbaliť a ísť domov vyjedať Horalky?