Monday 4 May 2015

Čo povedať ministrovi

Do Oxfordu prišiel minulý piatok na neformálnu návštevu slovenský minister školstva Juraj Draxler. Česko-slovenský študentský spolok s ním zorganizoval obed a diskusiu na Harris Manchester college. Prišlo nás tam asi tridsať, vrátane niekoľkých Čechov a študentov zo susednej univerzity Oxford Brooks; jedna z ďalších tých akcií, ktoré by sa mi na Slovensku neprihodili ani náhodou, a tu sa na mňa sypú každý trimester.


Ako asi každého, kto niekedy chodil do školy, ma školstvo a jeho problematika naozaj zaujímajú, a asi ako každý, kto chodil do školy, zo seba len ťažko striasam pocit, že som na školstvo automatický odborník. Preto som pred ministerskou návštevou dlho premýšľala, čo by som takému ministrovi chcela povedať.

V prvom rade som si uvedomila, že je veľa problémov, ktoré nestoja za zmienku: vie o nich každý, aj o riešeniach, a napriek tomu je každému jasné, že sa nič k lepšiemu len tak skoro nezmení. Načo rozoberať vysokoškolskú apatiu, nemotivovaných učiteľov a nedostatočné financie? Všetci by sme len súhlasne pokývali hlavami a šlo by sa ďalej.

Taktiež nemá zmysel rozoberať výhody a nevýhody britského školstva: tento minister má totiž niekoľko rokov britského štúdia za sebou, a dobre vie, ako dokážu byť anglické školy vybavené, ako môžu univerzity dosahovať špičkové výsledky, a že panie na študijnom sa dokážu usmievať.

Automatickou témou sa zdali štipendiá, no pri nich vždy váham. Na jednej strane nechápem, prečo sa štát nechce zúčastniť úspechu toľkých ľudí, ktorí si začínajú budovať kariéry na univerzitách svetovej úrovne. Pritom nemusí ísť o plnú finančnú podporu stoviek ľudí na univerzitách, kde len školné často presahuje priemerný slovenský ročný plat. Šlo by to aj oveľa lacnejšie – symbolický príspevok na ubytovanie alebo aspoň zrozumiteľné informácie o tom, ako doma platiť zdravotné poistenie a kedy treba vyplniť daňové priznanie – proste hocičo, z čoho by sme si mohli aspoň nahovárať, že Slovensku záleží na špičkovom vzdelaní aspoň spolovice tak, ako na špičkových športovcoch. Na druhej strane sa však nechcem tváriť, že napríklad taký Oxford nám, študentom, nedáva skvelé vyhliadky do budúcnosti, a že univerzita sama neponúka štedré, aj keď ťažko získateľné štipendiá v každom odbore. Lobovať o peniaze by bolo z našej pozície nefér, keď také deti na základke ani nevedia, čo to slovo znamená.

To, čo by som nejakému členovi vlády chcela povedať naozaj, sa mi do diskusnej skupiny, nech už je návšteva akokoľvek neformálna, jednoducho nehodilo. Chcela by som, aby som si nemusela vyberať medzi Slovenskom a profesionálnymi možnosťami. Chcela by som, aby sa veci začali meniť rýchlejšie, a k lepšiemu: o frustrácii, ktorá plynie z toho, že po celý čas všetci vidia a vedia o tom, čo nefunguje, je zbytočné hovoriť. No ako sa vlastne môžem sťažovať na slovenské pomery, keď domov chodím len na prázdniny? Nestratila som právo kritizovať slovenskú otupenosť, keď som sa pred piatimi rokmi rozhodla odísť? Ak mi slovenský vývoj tak veľmi prekáža, nemala som zostať doma a niečo s tým urobiť?

Jediná otázka, ktorú som si pre ministra pripravila pre prípad núdze, sa týkala toho smiešneho dokazovania na sociálnom úrade (na účel štátneho zdravotného poistenia), že Oxford je legitímna univerzita; mala som pocit, že požadovať niečo viac jednoducho nemám právo. Nepýtajte sa ma, kde sa vo mne tento dojem zobral. Niečo slovenské vo mne ešte predsa len muselo zostať: hanba z prílišného vytŕčania hlavy, alebo niečo podobné.

S ministrom sme sa nakoniec bavili o všeličom, dokonca aj o tých témach, ktoré som ja predtým odpísala – a nebolo to až také márne. Napriek tomu rybiemu koláču, ktorý podávali na obed, som z debaty nakoniec odchádzala v akejsi dobrej nálade. Dlho som premýšľala nad tým, čo to spôsobilo: minister síce hovoril rozumne, no nepovedal nič, čo by mi dovolilo zvažovať skorší návrat domov.


Až nakoniec mi došlo, že tá návšteva vôbec nebola o tom, čo my študenti povieme ministrovi, ale o tom, čo minister povedal nám. Netváril sa, že slovenské školstvo je v skvelom stave. Počúval naše otázky a sem-tam sa mu podarilo neodpovedať ako politik. To stretnutie bola skutočná diskusia, nie len formálne potriasanie rukami. A nakoniec nepovedal, že je našou vlasteneckou povinnosťou vrátiť sa domov – len toľko, že budeme vítaní. Od vlády, ktorá sa radšej pozerá na východ ako našim smerom, sa cení aj toľko.