Monday 2 March 2015

Shava shava!




Je čas napraviť si reputáciu.

Oxford rozhodne nie je až takým seriózne akademickým miestom, ako som vám doteraz tvrdila. Dnes k nám napríklad príde Kanye West, a oxfordský debatný spolok za posledných pár rokov na univerzitu úspešne dotiahol Shakiru, Bon Joviho, Bena Afflecka, Pamelu Anderson a Natalie Portman. Miestne kluby a diskotéky (ešte sa to tak volá?) každý týždeň organizujú študentské zábavy – väčšinou v utorok, aby nám nezavadzali tí, ktorí musia ráno vstávať do práce – a okrem vlastného baru každý college počas trimestra organizuje aspoň jednu college párty (takzvanú „bop“), kde vám spolužiaci z knižnice zrazu nalievajú do plastových pohárov akési zmesi z Tesca.

A potom je tu ešte Bollywood Bop. Raz za trimester ju organizuje Indický študentský spolok, a...

Nesvietila som tam až tak, ako by ste čakali. Párty bola v jednom z oxfordských nočných klubov, a tak sa tam mohol pritmoliť ktokoľvek so študentským preukazom. Vnútri bolo plno, aj keď som prišla už pred jedenástou, a ľudí stále pribúdalo. Organizátor na druhí deň tvrdili, že nás v tej malej podzemnej miestnosti bolo viac ako 400, a ja som ochotná im uveriť.

Na prvý pohľad to tam vyzeralo ako v každom inom klube: tma a čudné blikajúce svetlá, ktoré sa tvárili ako lasery; preplnený bar s lepkavou podlahou; popri stene miniatúrne stolíky a obrovské kožené kreslá. No na rozdiel od tých akcií, kde všetci nervózne posedávajú, usrkujú si z koly s rumom a čakajú, kým sa to rozhýbe, tu boli stoly hneď od začiatku zasypané kabátmi. Ľudia prišli tancovať a hotovo: žiadne ultramoderné párty šaty, žiadne štekle. Módnym vrcholom bolo zopár šiat s indickým vzorom, ktoré pripomínali sárí. Minimálne tretina dievčat vyzerala, ako by len vybehli z knižnice, a po parkete sa pohybovali aspoň dvaja chalani v obleku, ktorí prišli priamo z formálnej večere a ešte si nestihli zložiť motýlika.

A tancovali. Väčšinou to vyzeralo úplne normálne – koniec koncov, hudba bola na nerozoznanie od hocijakého západniarskeho diskotékového hitu, typické tuc-tuc. Len slová boli iné a úplne neznáme; sem tam sa nad naše hlavy vzniesol ťahavý zvuk tradičných hudobných nástrojov. Paarth ma naučil niekoľko špeciálnych krokov na pandžábske pesničky, aby som vedela držať tempo s davom, no akosi ich nehrali. Namiesto celý klub niekoľkokrát začal hromadne spievať a všetci sa tvárili ešte šťastnejšie ako dovtedy. Zdalo sa, že sa všetci poznajú: kedykoľvek vošiel niekto nový, energicky mu kývala polovica osadenstva, a moji vlastní kamaráti ma v pravidelných intervaloch predstavovali príchodzím, ktorých mená som si nedokázala zapamätať. Tá energia bola nákazlivá: čoskoro mi bolo jedno, že neviem slová a vôbec mi nejdú kroky, a cítila som sa takmer ako v tom jedinom bollywoodskom filme, ktorý som videla.


Noc sa skončila tak, ako všetky čurbesy v Oxforde: hranolkami z jedného z tých pouličných stánkov, ktoré sa vynoria odnikadiaľ vždy po zotmení. Jedinými ďalšími zákazníkmi bola skupina dievčat vo večerných róbach. Typický Oxford, začalo popŕchať a mne bolo ľúto, že som si nedokázala zapamätať refrén ani jednej pesničky.