Sunday 18 January 2015

Dr. Balgová, krok prvý

Do Oxfordu sa vraciam s nepríjemným pocitom, že som toho cez prázdniny urobila žalostne málo. Väčšinu nekoláčového času som totiž namiesto čítania o ekonómii práce vyplnila prihláškami na PhD. A tak teraz sedím v lietadle, Ryanair tety sa mi snažia predať celý pouličný stánok, a ja myslím na to, že trimester sa ešte ani len nezačal a ja som už teraz pozadu. 

Istým spôsobom je až fascinujúce, koľko času vie zabrať obyčajné vypĺňanie formulárov a písanie motivačných listov. Prijímacie konania sú pritom primerane jednoduché – rozhodne menej odpudivé ako tie slovenské lajstrá, ktoré treba poslať poštou (ešte stále sa používajú?). Každá škola a fakulta poskytuje online všetky informácie, ktoré človek potrebuje vedieť, a aj samotná prihláška je vždy elektronická. Vytvoríte si konto v ich systéme a zadáte také tie typické životopisné údaje (doterajšie vzdelanie, známky, pracovné skúsenosti, jazykové schopnosti); súčasťou prihlášky je často aj financovanie štúdia, kde sa jedným kliknutím môžete prihlásiť na všetky relevantné štipendiá – a ešte vždy je tam niekoľko, často tých najštedrejších, na ktoré vás budú posudzovať automaticky. 

Tou zdĺhavejšou časťou sú rôzne eseje. Otázky sú síce rôzne, ale podľa mňa sa univerzity snažia zistiť jediné: je tvoja túžba študovať u nás silnejšia ako tvoja lenivosť? A tak som týždne rozoberala svoje motivácie študovať ekonómiu, svoje motivácie na doktorandské štúdium, svoje motivácie na konkrétnu školu, svoje profesionálne ambície, svoje... Na konci bolo ťažké nerozmýšľať nad sebou výlučne ako nad súborom viac či menej užitočných bodov v životopise. 

Bol to zvláštny začiatok adventného obdobia – a to som pritom to najhoršie mala za sebou ešte pred príchodom na Slovensko. Pamätáte sa na testy, nad ktorými americkí tínedžeri vzdychajú v takmer každom seriáli? Skoro všetky doktorandské programy vyžadujú, aby uchádzači prešli niečím veľmi podobným – a už chápem, prečo z toho tie americké deti boli také mimo. 

GRE je takzvaný štandardizovaný test, čo znamená, že pri všetkých otázkach máte na výber niekoľko možných odpovedí, a existuje presný zoznam látok, z ktorých sa tieto otázky čerpajú. Obsahom je GRE podobný rôznym testom všeobecných študijných schopností, aké sa používajú napríklad v Českej Republike. Pre niekoho, kto sa aspoň trochu venuje matematike, v škole úplne všetko neprespal, a sem-tam prečíta nejaký odborný článok (kvôli čítaniu s porozumením), obsah testu nepredstavuje problém – je to vlastne akési spoločné minimum, vedomosti, ktoré by mali ovládať bakalári z akejkoľvek univerzity a akéhokoľvek odboru na celom svete. 

Ako ale medzi nami rozlíšiť, keď nám dávajú také ľahké otázky? Tvorca testu tento problém vyriešil tak, že otázok je veľa a času málo. A tak aj napriek ľahkému obsahu sa študent musí vopred pripraviť na rôzne typy otázok, na logiku, ktorá sa používa pri analytických úlohách, na spôsob, ako treba odpovedať na matematické úlohy. Celkovo to vo mne budilo silný pocit márnosti: strávila som celé dni učením sa niečoho, čo sa mi kvôli svojej špecifickej forme zíde presne raz v mojom živote, počas tých štyroch hodín GRE testu. 

Našťastie tu ešte bol výskumný návrh – priestor ukázať, že napriek horeuvedenému mi mozog ešte stále funguje. Je to vlastne zdôvodnenie vlastnej existencie na doktorandskom odbore. Na rozdiel od niektorých prírodných vied, kde sa doktorand pridá k existujúcemu výskumu, si my ekonómovia vyberáme výskumné témy sami. V onom návrhu musím zdôvodniť, prečo chcem študovať to, čo chcem študovať, načo to komu bude, ako to chcem urobiť, a kto na danej univerzite mi s tým dokáže pomôcť. A ešte to musí byť aj krátke a výstižné... 

No teraz, keď to mám už všetko napísané, skontrolované, prepísané, preformulované, opravené, vyplnené a odovzdané, zrazu zisťujem, že tú najťažšiu časť celej prihlášky mám ešte len pred sebou: čakať a tváriť sa, že z toho vôbec nie som nervózna.