Sunday 26 April 2015

Oxfordské kolekcie



 (napísané vo štvrtok)

Pokračujúc v tradícií doslovného prekladu čudných oxfordských výrazov, tu je ďalší: kolekcie. Z nejakého neznámeho dôvodu sa tu tak rozhodli nazvať skúšky na nečisto, ktoré študenti prvého stupňa musia písať – ale nie zložiť – na začiatku každého trimestra. Keďže mnohí z nich budú skúšaní za celé tri roky len raz, na úplnom konci štúdia, kolekcie sú spôsobom, ako sa uistiť, že sa aspoň niekto niečo za minulý trimester naučil.

Keďže som na druhom stupni, pre mňa kolekcie povinné nie sú – koniec koncov, nie všetky predmety ich vôbec ponúkajú. Píšu sa však v rámci ekonómie rozvojových krajín, a keďže z toho budem musieť na konci júna zložiť dvojhodinovú skúšku, pred mesiacom sa mi kolekcie zdali ako dobrý nápad: precvičím si písanie esejí, dostanem za ne známku ako na ozajstnej skúške, zistím, koľko sa toho ešte musím naučiť, a prinesie to do môjho života strach, ten najlepší motivačný nástroj.

Kolekcie som dopísala pred viac ako hodinou a moje myšlienky mi ešte stále lietajú hlavou ako zelektrizované. Oproti minuloročným trojhodinovým maratónom boli dnešné dve eseje za dve hodiny rozhodne menej náročné, no nebolo to žiadne lážo plážo. Keď má človek na esej hodinu a nie 30-40 minút, očakávania sú niekde inde: analýza musí to ísť viac do hĺbky aj do šírky a ešte neviem kam. Argumenty treba poriadne rozvinúť, hodia sa aj nejaké rovnice a grafy... No to, čo bolo pre mňa najťažšie, bolo prehrabať sa množstvom odbornej literatúry, ktorú som nárazovo prečítala za minulý týždeň. Nielenže som si musela spomenúť, čo som to vlastne čítala, a ako by to mohlo podporiť alebo podkopať moje argumenty, ale nejako som k tomu musela priradiť autora a rok vydania. Ešte stále som sa nerozhodla, či je horšie pasovať sa s literatúrou, v ktorej má každý článok iného autora, alebo situácia, aká panuje v ekonómii migrácie, kde majú väčšinu výskumu pod palcom istí traja autori, ktorý každý rok vychrlia články na inú tému, a niekedy medzi sebou zákerne spolupracujú, aby ma zmiatli ešte viac.  

No ako každý rok po skúške aj teraz s prekvapením zisťujem, že ma to vlastne bavilo. Zadaním sú väčšinou zaujímavé ekonomické problémy: kombinácia látky, ktorú sme na prednáškach veľmi neprediskutovali, a tak je na mne predstaviť a zvážiť argumenty za a proti, vysvetliť, kde majú jednotlivé teórie a štúdie slabiny, na čo sa treba zamerať a čo je nepodstatné. Zatiaľ som sa plne pripravila iba na jeden predmet, ale keď budem v júni vychádzať z poslednej skúšky, tento pocit vedenia bude neodolateľný: ekonómia sa predo mnou rozprestrie ako krajina, keď sa konečne vydychčíte na kopec, a bude to krásne. Teraz sa už len stačí na dva mesiace presťahovať do knižnice.


Ale najprv idem na obed. Písanie rukou človeka naozaj vyčerpá.