Tuesday 10 March 2015

Kukan

Ďalšia z výhod Oxfordu: v sobotu sa snažíte udržať krok na párty s Indmi, v utorok večeriate s bývalým veľvyslancom pri OSN.

Kukanovu návštevu na Oxforde zorganizovala Andrea, ktorá tu študuje niečo nepreložiteľné, a poslanca pozná z Bruselu. Zase raz zaúradoval fakt, že v cudzine sú si všetci Slováci oveľa bližší ako doma, a tak je zrazu úplne normálne zorganizovať večeru s Radičovou, ísť do krčmy s Kukanom, alebo že Jana Kirschner rada zahrá takmer súkromný koncert kdesi v Londýne za 10 libier.

Na začiatku Kukanovej prednášky som si nebola celkom istá, čo očakávať. Je jedno z tých mien, ktoré poznáte takmer podvedome, ale až keď som sedela v starej jedálni v Harris Manchester college a netrpezlivo si obzerala portréty na stenách, došlo mi, že o ňom vlastne až tak veľa neviem. Na Slovensku pôsobil v časoch, keď som síce politiku sledovala, ale môj štrnásťročný mozog sa neobťažoval zapamätať si detaily; potom odišiel do Európskeho parlamentu.

Miestnosť bola poloplná, v publiku sedeli buď slovenskí študenti alebo akademici z medzinárodných vzťahov, balkánskych štúdií a spriaznených disciplín. Prednáške predsedal Lord Alderdice, bývalý predseda severoírskeho parlamentu, a Kukan sa dočkal priateľského privítania. Hovoril asi hodinu, na tému úlohy Európskej únie na Balkáne (v súčasnosti v Európskom parlamente predsedá EÚ delegácii pre vzťahy s Albánskom, Bosnou a Hercegovinou, Srbskom, Čiernom Horou a Kosovom). Bolo to zaujímavé a poučné; Kukan hovoril realisticky, nebál sa žiadnych otázok, a anglický zmysel pre humor, v ktorom sa treba najviac smiať zo samého seba, zvládal dokonale. Moje obavy, že ako laikovi mi unikne celá podstata prednášky, sa vyparili počas prvých piatich minút. Bolo to relevantné, priamočiare, k veci. Keby len takto o Európskej únií ľudia hovorili častejšie a na Slovensku...

Po prednáške sme zamierili na večeru ku King´s Arms, a všetko bolo ešte bizarnejšie. Pripojilo sa k nám niekoľko ďalších slovenských študentov, a potom som sa akosi ocitla vedľa samotného baróna Alderdice. On a Kukan si dali rybu s hranolkami, kým ja som sa snažila zjesť svoj gammon steak a pritom vymyslieť vhodné témy na rozhovor. V situáciách ako je táto, mi dochádza, aké náročné musí byť stretávať sa deň čo deň s významnými osobnosťami: odrazu sa z nich stanú živí, dýchajúci, pravdepodobne trochu znudení ľudia, ktorým sa hlavou ženú neznáme myšlienky, a tú otázku, ktorú ste im vždy chceli položiť, už dnes pravdepodobne počuli aspoň desaťkrát.


Nakoniec sme nám Alderdice rozprával príhody zo svojej politickej kariéry, Kukan s Michalom debatovali o anglickom pive, a ja som s ďalším prítomným profesorom rozoberala úskalia písania pre akademické publikum. Oxford človeku ponúka všeličo;  ešte keby to všetko nebolo rovnako namáhavé ako bollywoodska párty.