Sunday 8 June 2014

Dražím

Včera som si opakovala teóriu aukcií a myslím to úplne vážne, keď poviem, že mi bolo ľúto, že toho učiva nie je viac. Učil nás Profesor Paul Klemperer a chvíľu mi trvalo, kým mi doplo, kto to vlastne je.


S úvodom sa veľmi neobťažoval. Namiesto toho sme začali hrať jednu čudnú aukciu, v ktorej mal každý pridelenú konkrétnu hodnotu, závislú na svojom dátume narodenia. Moja bola £30.50. Pointa aukcie bola jednoduchá: koľko som ochotná zaplatiť za týchto £30.50? Typ dražby bol vzostupný: všetci sme zdvihli ruky, Klemperer začal od nuly a postupne zvyšoval cenu, ktorú sme ochotní zaplatiť za výhru. Pre koho to bolo pridrahé, prestal sa hlásiť, až nakoniec zostal len jediný kúpychtivý študent. Ja som vydržala dosť dlho, ale keď sa cena vyšplhala nad mojich £30.50, odstúpila som. Aukcia sa skončila na £34. Vo vzduchu zostala len Helenina ruka. Jej „hodnota“  podľa dátumu narodenia bola £35.50, a tak jej prednášajúci vyplatil £1.50.

Hrali sme ďalšiu aukciu, tentokrát first-price sealed bid: svoju ponuku napíšete na kúsok papiera a aukcionár vyberie tú najvyššiu. Kto vyhrá, musí tú sumu zaplatiť, ale zároveň mu Klemperer vyplatí narodeninovú hodnotu.

Zase vyhrala Helen: narodená na konci decembra, jej hodnota bola najvyššia v triede.

Bolo tak trochu triviálne: dátumy narodenín sa nezmenili, tak prečo by mal vyhrať niekto iný? Na druhej strane, nájsť optimálnu stratégiu v rôznych aukciách nie je také jednoduché: hráč musí svoj postup založiť na tom, čo si myslí, že urobia jeho protihráči, ktorí volia stratégiu na základe toho, čo si myslia že urobia ich protihráči... Teória aukcií využíva mnohé prvky z Teórie hier, a tá – aj keď je fascinujúca – rozhodne nie je jednoduchá.

No Klemperer nám vysvetlil, ako postupovať, a zrazu som sa sama čudovala, čo sa mi na tom zdalo také zložité: ponuka by mala byť v každej aukcii taká istá, lebo žiadna z aukcií neposkytuje nové informácie o mojich oponentoch, ktoré by sa dali využiť na zlepšenie pôvodnej stratégie.

Zahral si s nami ešte jednu narodeninovú dražbu, rozdal asi dve libry, a šli sme domov.

Na druhý deň sa hralo o viac: Klemperer predával veľké igelitové vrecko plné mincí. Tentokrát sme hrali zostupnú aukciu: Klemperer začal pri £50 a postupne cenu znižoval. Kto sa prihlási prvý, vyhrá a musí platiť. V miestnosti bolo ticho, všetci sa nervózne obzerali. Už? Teraz? Odhadovala som len £10, ale možno sa mýlim, možno by som sa mala prihlásiť, skôr, ako mi to vrecko niekto uchmatne...

Andrew zdvihol ruku pri £30. Klemperer sa zasmial a povedal, že to vrecko má oveľa menšiu hodnotu a Andrew mu dlhuje. Andrew sa nesmial.

Hrali sme znova, ale iný typ aukcie: no vrecko bolo opäť nadhodnotené a Klemperer vyzeral pobavene. Ja som premýšľala, či je to vrecko plné peňazí od bývalých študentov.

Zvyšok prednášky nám Klemperer vysvetľoval, čo sa to vlastne práve stalo. Keď sa draží predmet s objektívnou hodnotou (narodeninová dražba nemala objektívnu hodnotu v tomto zmysle slova, lebo každý bol narodený v iný deň a tak by v prípade výhry získal inú sumu), treba vziať do úvahy, čo robia ostatní hráči: dav je múdrejší ako jedinec. Keby sme hrali vzostupnú dražbu a veľa ľudí by rýchlo z dražby odstúpilo, bol by to signál, že v tom vrecku je asi menej peňazí, ako som si myslela, a mala by som znížiť svoj odhad... Viac menej to bol presný opak toho, čo sme sa naučili na predchádzajúcej prednáške. Asi aj preto sa Klemperer zľutoval a dovolil Andrewovi hrať ešte v jednej aukcii. Klemperer povedal, že si v nej vyrovná dlh, a tak sa i stalo. Aukcie ho očividne poslúchali na slovo.

Na poslednú prednášku som šla s miernymi obavami: Klemperer si s nami na aukciách očividne robil, čo chcel. Zdalo sa, že jediný spôsob, ako v jeho aukcii neprehrať peniaze – pokiaľ si to sám neželá – bolo ujsť z prednáškovej miestnosti.

No táto prednáška bola iná. Namiesto teoretických konceptov sme preberali reálne aukcie, najmä aukcie 3G spektra, ktoré prebehli vo svete. V USA firma použila aukciu o telekomunikačnú licenciu v druhom meste ako signál, koľko bude prihadzovať v prvej aukcii; v Hong Kongu lobisti dosiahli, že aukcia bola absolútne chromá a vláde priniesla menej peňazí ako obyčajný predaj. Naopak, vo Veľkej Británii zožala aukcia na 3G licencie nesmierny úspech: vláda si jedným predajom zarobila 2.5% ročného hrubého národného produktu.


Ak už tušíte, kto bol hlavným ekonómom tejto aukcie, tak vám to zapaľuje oveľa rýchlejšie, ako mne.