Sunday 27 April 2014

Sedím v inej knižnici


Prešiel týždeň a veľa sa toho nestalo: opakovanie, písanie poznámok, povzdychy nad príkladmi zo skúšok z minulých rokov. No napriek všetkému to tu nie je až také monotónne, ako by sa mohlo zdať: každý deň môžem ísť do inej knižnice.

Nesmejte sa, náhodou je to jedno z najdôležitejších rozhodnutí, aké musím každý deň urobiť. Niekde je veľa ľudí, niekde sú malé stoly, niekde je zima, niekde nie je dobré svetlo – v tieto dni všetky tieto faktory zrazu nadobúdajú nevídanú dôležitosť. Ak nájdem dokonalé pracovné podmienky, ekonómia mi určite do mozgu naskáče sama...


Napríklad Radcliffe Camera – to je tá okrúhla knižnica – vyzerá nádherne. V krajšej knižnici som ešte asi nebola, a asi ani nebudem. Zvonku vyzerá neskutočne a starobylo, a v akúkoľvek dennú hodinu si ju fotografujú turisti, takže keď vchádzam, cítim sa ako celebrita. A je to jedna z mála budov, ktorá si svoje vonkajšie kúzlo zachováva aj vo vnútri. Mohutné oblúky a kamenné steny vytvárajú dojem, že sedím v stredovekom kláštore: tak ako mnísi pred stáročiami, vlastne aj tu všetci znova a znova prepisujú knihy, ktoré ležia na stole pred nimi. Potom vyjdem na prvé poschodie a mám pocit, že som nejakým zázrakom vošla do inej budovy. Okrúhla miestnosť je vysoká a zaliata svetlom a bohatá výzdoba na vysokom kupolovitom strope ma rozptyľuje od učenia. Tá nádherná kupola je však zároveň aj problémom: zvuk sa tu bezstarostne šíri priestorom a ja počujem každé zívnutie, každý šepot.


V Knižnici sociálnych vied je ticho ako v klimatizovanom hrobe. Oblúky a arabesky boli nahradené jednoznačnými rovnými líniami; po pár dňoch si uvedomujem, že sú rovnako fascinujúce ako baroko v Radciffe Camere. No stropy sú tu nízke a denné svetlo sa zdržuje len pri oknách, a tak sa tu cítim ako v sivej škatuli. Možno architekt chcel, aby sme sa prestali zaoberať takými prízemnými vecami ako slnko a nebo, a plne sa venovali štúdiu... Je to škoda, zvyšok budovy (od Normana Fostera) je vzdušný a krásny.



Univerzitná knižnica sa volá Bodleian a je presne taká majestátna, ako sa na hlavnú univerzitnú knižnicu patrí. Má tvar štvorca, s nádvorím uprostred, a už v tom nádvorí sa cítim ako v knižnici, aj keď je to len kameň, gotika a sochy. Vnútri je niekoľko čitární, steny sú obložené knihami, ktoré sa od starožitnosti líšia len tým, že ich niekto používa, a z okna je výhľad, ktorý sa nezmenil prinajmenšom tristo rokov. Nie sú tu síce žiadne učebnice ekonómie, no chodím sem rada, lebo je tu veľa akademikov, pri ktorých sa neodvážim stále odbiehať na facebook.


Bodleian a Radcliffe Camera sú spojené podzemným tunelom, v ktorom je ďalšia časť knižnice a kde to vyzerá ako na vesmírnej lodi z rokov sedemdesiatych. Nie je tam žiadne denné svetlo (ako to väčšinou v podzemí býva...): vojsť sem znemená vystúpiť mimo čas. Rád sa tu učí môj slovenský spolubývajúci Adam. Študuje históriu v tomto mimočasovom priestore, určite v tom bude nejaký filozofický paradox.

No mojím favoritom bola tento týždeň knižnica Taylorianského Inštitútu. Zvonka nevyzerá veľmi lákavo, a vstupná hala by niečím silne pripomína bánovský gympel, no potom vyjdem po schodoch do hlavnej čitárne a som ohromená. Štvorcová miestnosť je celá obložená svetlým drevom a vysokými oknami dnu prúdi teplé svetlo. Police sú zaplnené starobylými knihami a na jednej strane stojí majestátny krb. Pracovné stoly sú zvrchu potiahnuté kožou, aby sa na nich lepšie písalo, a stred miestnosti vypĺňa obrovský okrúhly stôl s okrasnými nožičkami. Keby sa nám pod nohami neváľali káble od počítačov, mohla by som si predstavovať, že sedím v rodinnej knižnici nejakého aristokrata. Popri jednej zo stien vedie malé železné točité schodisko na galériu. Je tu tichšie, svetlejšie a úžasný výhľad na celú čitáreň: všetky miesta bývajú obsadené do piatich minút po otvorení knižnice.




A teraz mi je trápne, že som sa sťažovala, že tu musím presedieť celé dni.